söndag 14 oktober 2007

Psykologi - inre samtal i den röda eller den gröna zonen? Var befinner Du dig någonstans?



Jag börjar med en beskrivning av den gröna zonen:

  • Jag tycker inte om detta, men jag kan hantera det.
  • Detta är märkligt.
  • Jag kan ta itu med detta.
  • Jag behöver mer information.
  • Detta handlar inte om "mig"
  • Jag är inte anbudet, idén eller förslaget.
  • Jag kan ta hand om mig själv.
  • Jag kan lyssna.
  • De har rätt att tycka annorlunda.
  • Jag kan backa upp mig själv.
  • Det där är en annan sak.
  • Vad vill jag ska ske härnäst?
Sedan kommer den röda zonen som ser ut så här:

  • Detta bör inte hända.
  • Jag kan inte hantera detta.
  • Detta är för mycket.
  • Detta är orättvist.
  • Jag ska inte behöva ta itu med detta.
  • Detta handlar om min överlevnad.
  • De är ute efter mig.
  • De bryr sig inte.
  • Bara en galning skulle se det så.
  • Hur vågar de?
  • De har ingen rätt.
  • Det där är idiotiskt.
  • De är onda och elaka.

Inga kommentarer: