tisdag 6 november 2007

Linux

Jag har sedan 90-talet haft en stark tro på Debian som system och även fast dom inte är lika snabba som sina s.k konkurrenter när det gäller det senaste, så brukar dom vara väldigt nogranna med det dom tar fram och hur dom jobbar.

Stabila programpaket framför instabila beta applikationer, det är en del av Debians tänkande. Att inte ha för bråttom med att lägga in saker i distributionen som skulle kunna förstöra den.

Debian har inte haft världens roligaste webbsida att titta på, men något som gör den attraktiv för mig, det är att man alltid känner igen sig när man kommer in på sidan.

För människor som inte är så datakunniga så tror jag dock inte att Debian är det bästa alternativet... Jag har fått höra att Ubuntu ska vara mer lättinstallerad, den kanske är att rekommendera? Jag vet inte själv, då jag inte har provat den eller sett Ubuntu i action. Den är iallafall baserad på Debian och Debian är i min mening kungen bland distributionerna! Tummen upp för Debian!

Själv så kommer jag aldrig att köra Ubuntu privat, utan det är originalet: Debian, som gäller för mig. Jag har för övrigt aldrig råkat ut för att ett Debian system kraschat lika hårt som t.e.x ett Windows system kan göra. Tack Debian!

Inga kommentarer: