tisdag 6 november 2007

Säkerhet i nätverk

Då man konfigurerar upp en brandvägg så bör man låta alla portar vara stängda i början.

Varje specifik tjänst som t.e.x FTP filöverföring, webbsurfande, lyssna på streamade mp3:or osv osv. kräver att en port är öppen som tillåter denna tjänst i brandväggen.

Det har blivit väldigt populärt det här med trådlösa nätverk och man kan förstås fundera litegrann vad det betyder ur en säkerhetssynpunkt. Själv så har jag inga trådlösa nätverk hemma och kommer nog inte ha det nästa år heller. Det känns säkrare med kablar, helt klart.

Trådlösa nätverk betyder också mer strålning, vilket jag själv är kritisk mot i dagsläget. Vill inte ha det privat, iallafall inte det här året och inte nästa år heller: år 2008. Dock så är jag mycket förtjust i bluetooth vilket är trådlöst nätverk, men det är samtidigt väldigt, väldigt lågstrålande. Så... enligt min åsikt: handen ner för wlan men handen upp för bluetooth.

Jag skulle vilja att w-lan tekniken utvecklades vidare och att den blir mindre högstrålande i framtiden.

Inga kommentarer: