onsdag 5 december 2007

Beteendet beskrivs i en ekvation..


Mitt beteende år 2007
(En primitiv ekvation av ett verkligt scenario...)

Adminstrativ process:
Leta efter varan på nätet
Beställ varan (genomför transaktionen direkt på nätet)
Få hem bekräftelse via mail

Vid postförskott så ser det ut så här:
Posten lägger på ytterligare avgift och det innebär mer
tråkigt arbete för expediten eftersom det tar längre
tid att utföra uppgiften....

Beteende 1 (post avier):

1. Jag kommer in på OK Q8.
2. Lämnar in avin(påskriven)
3. Expediten börjar leta efter mitt paket.
4. Paketet hittas.
5. Paketet kollas av via inläsning med OCR kod via OCR pennan.
6. Vi går till kassa apparaten.
7. Jag ger mitt kort och det avläses.
8. Avdrag av pengar registreras.
9. Jag får ut kvitto och paketet.
10. Jag går därifrån med paketet.

Beteende 2 (betalning via nätet istället)

1. Jag kommer in på OK Q8.
2. Lämnar in avin(påskriven)
3. Expediten börjar leta efter mitt paket.
4. Paketet hittas.
5. Paketet kollas av via inläsning med OCR kod via OCR pennan.
6. Jag får ut paketet.
7. Jag går därifrån med paketet.


Beteendet som avser nätbetalning innebär 3 steg mindre.
Och vad betyder det?

Svar: Det innebär mindre jobb för expediten och det går fortare att hantera Mig(Maestro) som kund. Det innebär högre effektivitet och högre lönsamhet för företaget/organisationen.

Ekvation:

Vi säger att det tar 2 minuter att hantera en kund som använder sig av beteende 1.

Vi säger att det tar 1 minut att hantera en kund som använder sig av beteende 2.

Vad betyder det?

Det betyder följande: Vid hantering av 100 kunder så tar det enligt gällande ekvation totalt 100x2 minuter = 200 minuter.

och...

vid hantering av 100 kunder som använder sig av beteende 2 så tar det enligt gällande ekvation totalt 100x1 minut = 100 minuter.

Det betyder att vid beteende 2 så hinner man med att hantera dubbelt så många kunder. En effektivitet som ligger på 200% genom att folk använder nätet istället för post avier.


En halvkul ekvation som jag kände att jag ville få in i bloggen innan det är dags för sömn igen.. Matte lektion imorgon.

Inga kommentarer: