torsdag 6 december 2007

Solaris 10

I och med Solaris 10 så släppte Sun Microsystems operativsystemet helt fritt att tanka ner och jag har varit mycket sugen på att testa detta operativsystem.

Sist jag satt med Solaris var när jag jobbade på ett IT företag inne i stockholm år -99. Jag satt då med Solaris 5.

Jag var inte speciellt imponerad av vad dom lyckats åstadkomma med version 5 men till skillnad från olika Linux dialekter som t.e.x Debian, Fedora eller Suse så är Solaris: UNIX.

Vill dock kunna boota alla mina system från bootprompten och slippa öppna lådan för att byta operativsystem, så jag kommer att skjuta det på framtiden. Jag skjuter det till våren eller sommaren 2008.

Jag är mycket okunnig om vad dom lyckats åstadkomma med 10:an hittils och vet inte riktigt om man har så mycket nytta av att kunna det, men Sun skriver själva att över 8 miljoner människor tankat ner deras operativsystem och att intresset varit stort! Kanske inte så stort i Sverige dock?? Hmm...

2 kommentarer:

Henrik Johansson sa...

Linux är UNIX. Varför skulle Linux vara mer UNIX än Solaris?

Khelben sa...

Du har inte läst artikeln ordentligt.

Jag har skrivit att Solaris är UNIX, inte Linux.