måndag 25 januari 2010

Desktop publishing


Under min utbildningstid på DKS så fick jag lära mig desktop puplishing programmet Page Maker. Open source motsvarigheten till det heter i dagsläget Scribus. Enligt mitt tycke så tycker jag att det verkar vara ett intressant program och på det privata planet så skulle jag i dagsläget hålla mig till detta känner jag om jag inte skulle få tag på något bättre dvs.

Scribus tutorials på YouTube är också ett sätt att lära sig att bekanta sig med programmet. Själv så är jag mer intresserad av bildhantering och animation, men om jag skulle behöva ett desktop publishing program så vet jag var det finns och att kostnaden för det är noll gör inte saken sämre, enligt min åsikt.

Det ska fungera med både Windows och Linux. Att ersätta ett program som kostar ett par tusen kronor med något som är gratis känns definitivt inte fy skam, tycker jag.

Inga kommentarer: