onsdag 20 januari 2010

Dom största webläsarna


Mozilla Firefox har laddats ner 21.3 miljoner gånger hos download.com och ligger i dagsläget på 2:a plats som mest nedladdad webläsare. Ganska intressanta siffror tycker jag. Det är tydligen "rätt många" som vill komma ut på nätet nuförtiden.

Utvecklingen av webläsarna har förändrat vårat beteénde hur vi gör när vi är ute på webben och själv så tvingas jag dessvärre till en metod som användes i slutet av 90-talet ibland p.g.a. för lite RAM i burken, men annars så märker jag fort hur jag använder mig av tabb tekniken t.ex. utan att jag ens tänker på det nuförtiden.

En sak som jag har uppmärksammat är att bibliotek runt omkring och även skolor kör med äldre versioner av webläsare än vad jag har hemma vilket gör att dom får betydligt sämre datasäkerhet. Att kolla mail på en dator på bibliotek är en säkerhetsrisk har jag fått lära mig då det alltid finns en risk för att man klickar i kom ihåg lösenordet för den här internet sessionen. Då kan nästa besökare komma åt informationen hur lätt som helst och logga in med någon annans konto.

Den berömda internet explorer är också ett stort säkerhetshål i jämförelse med Mozilla Firefox och den brukar alltid vara installerad på biblioteken. Definitivt inte bra.

Inga kommentarer: