lördag 9 januari 2010

Linux helg

Ja, besök hos lillebror med start fredag kväll och nu är jag hemma igen. Blev "lite" nördigt och även jag kan känna av att jag behöver göra annat ibland, men det kändes bra att kunna hjälpa till.

Han har nu Debian Squeeze (6.0) på sin stationära dator och systemet är fullt fungerande. Själv kör jag vidare på mitt Debian Lenny (5.0) tills Squeeze är klassat som stabilt och det är av den enkla anledningen att min gamla hårdvara inte har något behov av det känner jag.

Jag vill ha ett stabilt system med så få problem som möjligt och därför så väntar jag ett halvår till Squeeze är färdigt istället (varför har människor så bråttom ibland??). Under tiden så har jag möjlighet att slänga in färska program som jag vill iallafall, bara jag konfigurerar upp och installerar källkod för sånt som jag vill slänga in i systemet, och under låg stress så upplever jag aldrig några större problem med detta heller ds.

Imorgon så ligger mitt fokus på helt andra saker än Linux och det är mycket så som jag upplever hur jag arbetar med mitt system också för övrigt. Jag vill fokusera på att kunna göra saker och inte hänga mig fast på hur ett operativsystem fungerar, och det är mest i installationsfasen som jag spenderar mycket tid med det, annars så ser saker ut som det gör och jag känner att det inte stör mig speciellt mycket. Jag har inte bytt utseendet på min KDE theme på flera år och jag förstår inte ens varför jag skulle vilja?

Inga kommentarer: