lördag 27 februari 2010

3D rendering med Blender


På 90-talet så kände jag att jag hade ett ganska stort intresse för 3D rendering och den gamla klassikern Real3D var det som gällde på den tiden.

Idag så har jag Blender installerat på mitt Linux system och även då jag inte kollat in så mycket hur det fungerar så har jag förstått att det inte är någon idé att backa tillbaks till Real3D. :-)

Målet för mig blir att kunna skapa ett 3D objekt som man så lätt kunde göra med Real3D, men än så länge så har jag inte gjort någon "djupdykning" i programmet, men jag tittar igenom det litegrann idag för att se vad det har att erbjuda..

2 kommentarer:

Simon sa...

det blir intressant om du lär dig lite hur du använder dig av detta. 3d grafik och rendering kan du göra mycket med. att testa runt med exempel och ladda ned andras projekt kan vara nyttigt att lära sig ifrån

Khelben sa...

Japp, definitivt användbart! Det finns olika yrken då man också har nytta av sådana här kunskaper som t.e.x. arkitekter, animatörer + andra yrken, du får gärna fylla på i listan.

Till skillnad från Real3D så verkar det dock mycket mer svåranvänt, men med hjälp av YouTube tutorials så ser det ljusare ut, kommer att kolla på detta senare som sagt.