tisdag 23 februari 2010

PC underhåll


Den här kvällen avsattes till att fixa kylaren som sitter på min cpu. Inbegrep även att göra rent processorn och applicera ny kylpasta (silver) också. Nu funkar den mycket bättre och förhoppningsvis så slutar dom jobbiga krascherna som jag haft dom senaste dagarna.

En 80 mm chassi-fläkt sitter nu direkt på kylblocket och kyler med högsta hastighet. Då jag stänger igen lådan så blir det inte för varmt + att ljudisoleringen hjälper till att isolera bort bullret. Helt perfekt blev det inte och ljudnivån från PC:n är fortfarande för hög, men då ljudisoleringen dämpar det höga ljudet från Linux hårddisken litegrann så blir det bättre totalt sett + att jag inte behöver bekymra mig över att belasta cpu:n för hårt vilket orsakat krascherna.

Lustigt nog så har bildhantering med GIMP programmet fungerat bra eftersom cpu:n inte behöver jobba max då grafikkortet (Geforce 7800GS) avlastar cpu:n.

9 kommentarer:

Khelben sa...

Såg till att göra rent med anti-bakteriellt runt omkring där jag meckat också för övrigt, så lätt att det t.e.x. skulle sprida sig till mat etc. även fast jag aldrig haft några problem med det rent historiskt så har jag börjat att ta sådana här saker mer på allvar nu för tiden.

Khelben sa...

Jag tror att min cpu har tappat i effektivitet då den blir ruskigt varm och p.g.a detta så behöver den mer kylning (om det här stämmer).

Jag sitter alltså med samma cpu som jag gjorde hösten år 2002. Om cpu:n tappar i effektivitet så skulle det kunna jämföras med en cpu som man överklockar, då samma inträffar. Högre värmeutveckling från cpu:n vid högre klockfrekvenser.

I framtiden så ser jag fram emot en hyggligt strömsnål PC med attraktiva egenskaper vilket även inbegriper ett bra kylsystem och en acceptabel ljudnivå.

Min gamla Linux hårddisk kan skapa ett tänkbart tinnitus tillstånd på sikt och... det gör att jag har en väldigt dålig arbetsmiljö, men ekonomin tillåter inte att jag kan göra någonting åt det.

Just nu så kan inte ens Windows hårddiskarna hittas (åter igen) då S-ATA portarna från moderkortet inte kan användas, men jag tror att det kanske går att fixa, får kolla in en grej..

Khelben sa...

Funkar bättre nu.

Simon sa...

jag har svarat på detta i ett mail

Khelben sa...

Mer datormeck idag, förhoppningsvis så slutar dom allvarliga system krascher som jag haft den sista tiden.

Att det buggat ur 40 gånger på en dag har inte tillhört ovanligheterna och orsaken har varit igen-dammade fläktar.

Det värsta med att mecka med lite äldre grejer är att det alltid finns en risk att saker och ting slutar att funka, men om man inte tar den risken så blir det ännu värre.

Simon sa...

effektiv rengöring och underhåll:

1. rengör alla kretskort med t-röd och andra datorkomponenter. låt det sedan droppa av ett tag. 15min
Nackdel: en del av färgen från korten försvinner men det blir superrent. kan finnas bättre sätt men det är ett billigt sätt och används än idag av elektriker.

2. spruta in smörjningsolja inne i själva fläktmotorn. för att komma åt den så lossa försiktigt på klistermärket en liten bit bara där det står exempelvis arcticcoling. tryck sen tillbaka.

3. koppla in allt igen och datorn är i så bra skick den kan vara om du inte byter ut datordelar det vill säga. resultatet med bara denna rengöring är nog en halverad ljudnivå och det hjälper ju lite i alla fall. lycka till!

Khelben sa...

Det värsta med T-röd är att det är väldigt brandfarligt, vilket också ökar brandrisken inuti datorn. Jag vet att pappa använt detta på tv-apparater osv. tidigare, men jag tycker det känns som en dålig idé. Visst, det blir säkert rent, men jag är inte helt säker på att det är det bästa.

Jag har gjort allt vad jag kunnat när det gäller det som jag gjort och resultatet är en dator som har ljudnivå som ett mindre torkskåp, men det får jag leva med tills jag har en ekonomi som tillåter mig att byta moderkort och allt vad det innebär. När jag väl tar tag i detta så blir det att jag satsar på en 6 kärnig processor från AMD och ett grafikkort från ATi från 5000 serien (antagligen).

Att satsa på en kylare som passar mitt moderkort och som är kompatibel med sockel 478 är svårt att få tag på och ännu svårare om det ska passa just mitt moderkort, så det finns inte mycket optimism där inte.

Det viktigaste är att datorn fungerar och det gör den, vilket också gör att jag kan kommunicera med Mary vilket har högsta prioritet i mitt fall.

Khelben sa...

Fläkthastigheten mot cpu:n är nu nerskruvad mot medel och fläkten som sitter längst ut i chassit ligger på low.

Mycket lägre ljudnivå än tidigare nu. Nästan acceptabelt om man räknar bort ljudet från Linux hårddisken..

Khelben sa...

Då jag blåste rent grafikkortet så försvann grafikbuggarna för övrigt, precis som tidigare.