tisdag 27 juli 2010

Debian Squeeze installerat


Debian 6.0 testing "Squeeze" är nu installerat på min gamla Powerbook G3 (128MB RAM + 4.9 GB original Apple hårddisk) efter mycket trassel med brända skivor från min stationära som inte funkat som dom ska p.g.a. utsliten brännare, men nu är det äntligen fixat!

KDE 4 befinner sig fortfarande i broken status verkar det som då det inte vill installeras och Gnome tar lite mer än 1.5 GB för att installeras, så jag får nöja mig med en lättare fönsterhanterare (IceVM) som tar mindre RAM än en full desktop environment.

Ytterligare problem var att /var (logg. & cache paketering) partitionen var för liten för Squeeze vilket ytterligare skapade problem som aldrig rapporterades under installation (suck!) så jag drog upp den till 700 MB så gick det bra.

Det man kan säga ang. Debian "Squeeze" på ppc plattformen är att den innehåller både brutna och paket som skapar konflikter i systemet. Aptitude verktyget kombinerat med apt-get har varit den enda metoden för att få ordning på paketstrukturen, då enbart ett verktyg varit för svagt och kraschat med felmeddelanden under paket-installering.

JA, det här är Linux och det är ändå imponerande att jag nu har en fullt fungerande X server och kan köra en modern webläsare.

Inga kommentarer: