söndag 26 december 2010

The battle for Wesnoth


Jag tycker personligen att The Battle for Wesnoth tillhör ett av dom bästa strategi-spelen som finns ute i dagsläget och utvecklingen fortsätter i hög takt. Med över 10000 registrerade användare på deras forum och att idéer hämtas från communityt och implementeras i spelet istället för att ett stort företag sitter och bestämmer allting gör att spelet blir mer som spelarna vill att spelet ska bli.

The Battle of Wesnoth är ett bevis på att grafik inte är det viktigaste och det innebär också att det får låga systemkrav. Låga systemkrav gör att det fungerar på gamla datorer och det är mycket positivt, då långt ifrån alla varken vill köpa in ny datorutrustning eller har en ekonomi som tillåter detta.

Kommersiella spel för Windows har jag lagt i en hög hemma eftersom jag inte känner någon större njutning av att spela dom med den datorhårdvara som jag har i nuläget. Jag är väldigt trött på hackande spel och jag vill inte acceptera sånt, det förstör njutningen enligt min åsikt. Så gratis-spel under Linux där man också slipper den bittra smaken i munnen av att känna sig jagad p.g.a. misstänkt piratkopiering passar mig alldeles utmärkt! En dag i framtiden så hoppas jag på att kunna bidra med någonting till dom här gratis-spelen och en tanke som jag fick den här kvällen, det är att jag skulle kunna snickra ihop en karta via Wesnoth editorn och göra tillgänglig gratis för nedtankning för alla som är intresserade, och kanske den på sikt kan levereras med en framtida version av Wesnoth, vem vet?

Det hade känts mer intressant att snickra på kartan tillsammans med mina bröder, men man får se... Det hade varit kul, onekligen! Jag har inte tillräckligt med motivation för att göra det själv, än...

Inga kommentarer: