lördag 22 januari 2011

AmigaOS 4.1 tillsammans med Linux?


I dagsläget så finns AmigaOS 4.1beta som funkar till m68k arkitekturen (gamla Amigor alltså) och det innebär att Amiga emulatorn UAE ska kunna köra detta operativsystem under Linux via emulering! Måste ändå erkänna att det här är lite kul, även för mig själv. AmigaOS 4.1 - Hyperion.

Små, effektiva och minnessnåla program, det var det som gjorde AmigaOS häftigt (förutom spelen) och Windows var rena skämtet i jämförelse på den tiden och många som körde AmigaOS skrattade åt den enorma ineffektivitet som Windows uppvisade. Jag var extremt anti-Windows på den tiden.

Tiderna förändras men AmigaOS lever kvar via emulering för mig och det gör också att jag inte behöver beklaga mig över inköp av speciell hårdvara heller, för det är det inte alls värt enligt min åsikt. Jag har dessutom kvar originalet av AmigaOS 3.x och det gör emuleringen legitim för att undanröja alla hinder för att inte kunna göra det.

Det är kul att se att dom jobbar vidare! Inga fler Amigor för mig. ;-)

Inga kommentarer: