söndag 9 januari 2011

Är man mer intressant än ett kanalpaket?


Jag tycker att det är bra med valifrihet och jag tycker att tillgången till 1000 TV kanaler eller tillgång till YouTube på internet är något positivt. Men jag vet också att det bidragit med problem och jag vet att den interaktivitet som tv-bolagen hoppades på med avancerade TV boxar osv. var något som internet valde att ta över, såpass mycket att internet hamnade i TV boxarna, i mobiltelefonerna och på kylskåp i vissa fall.

Ett problem med kanalpaket är den dyra kostnaden och ett annat problem är att det fortfarande kräver TV, därför så valde jag att avstå från TV för x antal år sedan och jag har sett att det smittat av sig. Jag vet att det är fler som valt att avstå från TV p.g.a. internet, vilket jag själv tycker är positivt! Man styrs då inte längre av stora, feta och giriga företag, utan man blir en del av ett nätverk tillsammans med vanliga människor där man lätt kan dela det man upplever tillsammans.

Jag har frågat mig själv många gånger: är man mer intressant än ett kanalpaket? Och svaret är: det beror på vem man frågar, och så tror jag alltid att svaret är. Det positiva med att vara mer ointressant, är att man får vara ifred. :)

Lite off topic ang. YouTube och Pirate Bay:
Jag har idag 164 prenumerationer på YouTube men tillgång till 0 st TV-kanaler och det säger litegrann om hur jag valt att göra. P.g.a. copyright på filmer och tv-serier så torrentar jag ingenting faktiskt (ärligt talat), men dom filmer som läggs upp på YouTube länkas från ställen där det i en del fall är lagligt eftersom att filmerna befinner sig på servrar i andra länder med andra lagar. Den personen som lägger upp filmerna är alltid juridiskt ansvarig och inte dom som kollar på filmerna.

Jag vet att även Pirate Bay har använt samma argument för det som dom hamnade i, men problemet där var mer allvarligt och dom bröt mot lagen och inte bara svensk lag, så dom fick juridiska problem, som alla vet. YouTube köptes upp av Google, vilket är ett företag som inte skulle köpa upp en tjänst om den var olaglig och det här är någonting som jag tycker känns mycket bra!

Det viktigaste är att man är mest intressant för sig själv och då spelar det inte så stor roll om man är intressant för någon annan, problemet är mest då att man inte ser saker så som någon annan upplever det, vilket kan bli ett problem. Men i sin helhet så tycker jag att det är okej ändå! Jag tolkar alltid brist på feedback som ett tecken på ointresse och det är tyvärr negativt.

Inga kommentarer: