torsdag 20 januari 2011

Blåst av spammare!


Det här är andra gången som jag får problem med Western Union. Den här gången så ser det dock annorlunda ut och, efter mer mail diskussioner med min tjej, så förstår jag att jag är en del av problemet, det berör också förra gången som jag fick problem med Western Union. Läget har analyserats ytterligare.

Det som inträffat är att en person har utgett sig för att vara Mary Adams har skickat e-mail till mig (och det är tydligen inte första gången). Det är alltså en spammare från Nigeria som snappat upp uppgifter från mig själv och Mary och använt dessa uppgifter för att lura mig/oss. Jag har mailen hemma och det är totalt 2 st, av sekretesskäl så publicerar jag inte uppgifterna.

Det stod i mailprogrammet att det var hennes e-mail och det såg exakt likadant ut, t.o.m personens mailprogram var identiskt, att hon kände till reseagenten var också identiskt, telefonnumret i mailet var identiskt med från vilket land det handlar om, men resten av siffrorna på telefonnumret hade ändrats med motiveringen att Marys reseagent skaffat en ny mobiltelefon. I reply to adressen så fanns det dock ett grammatiskt fel i hennes e-mail och här ser man ett fel, också språket i hennes mail var inte som hon brukar skriva, mycket mer stavfel och det kändes annorlunda att läsa det, men min hälsa har inte varit på topp, så var inte tillräckligt uppmärksam.

Det här är förstås inte så kul för mig (men jag måste se ljuset ändå!), men jag kommer att överleva det här, men bara om jag inte får ytterligare allvarliga problem, för då ligger psykiska problem närmare än vad det ska behöva vara (en del mindre problem kommer att dyka upp, men det är under kontroll), jag brukar inte ha några större problem och både matlagning och bakning är inplanerat med solrosfrön och andra ingredienser. Det finns att göra m.a.o. och det finns det alltid.

Jag satt och funderade idag om jag skulle vinna på att göra en poilsanmälan, men problemet är att varken jag eller polisen kommer att kunna identifiera, vem det är och enligt reglerna, så säger dom att det är omöjligt att få ut någon skadeersättning om man inte vet vem det är som har orsakat skadan, allvarlig ekonomisk förlust är brottet.

Western Union har alltså bara skött sitt jobb, precis som förra gången, men... det här är viktigt att notera: skickas MTCN numret ut (dvs. kontrollnumret) till någon som inte är någon som man känner, då kan alltså Western Unions system hackas och jag vet inte hur det går till, men det är situationen enligt vad jag fått veta. Ingen mer Western Union kommer det att bli och det är hennes beslut, vilket jag respekterar på 100%.

Så hur ser livet ut för mig just nu då: livet måste flyta vidare och det kommer att göra det med min tjej Mary också. Hon har gråtit under natten, men hon anklagar inte mig för det som inträffat, men hon är ledsen och så ser den biten ut.

Kontakt med min tjej i 17 månader nu (utan fysisk kontakt) och det är mycket som redan är inplanerat, som inflytt till hennes pappas gamla hus och en himla massa andra saker som jag inte ens tänker nämna i den här bloggen. Men vi hade tänkt oss en bra framtid och man gör vad man kan och dom bekymmer som hamnar i vägen, dom får man försöka tackla efter bästa förmåga.

1 kommentar:

Khelben sa...

Det tar ännu längre tid innan jag får träffa min tjej p.g.a. av det här. Ytterligare 2 månader från att det hände ser det ut som, om inte det leder till ytterligare problem p.g.a. dom problem som hon får då!

Japp... Jag skulle ha träffat henne den här månaden om det inte varit för den här skiten. Sånt är livet.

Gäller att hålla koll på mineralerna och vitaminerna för att ingen bristsjukdom ska dyka upp.