söndag 6 februari 2011

KENDO


Min senaste grad som jag tog var Sankyu (2006), efter det så har det inte blivit någon mer Kendo för min del, men i framtiden så kanske jag börjar träna igen, man får se. Inte i Sverige dock då jag har planer på att flytta till USA (precis som tidigare).

Jag tror att det bästa med Kendo är gemenskapen och stridsglädjen. Annars utöver det så är dålig Kendo då det går utanför reglerna för mycket, sånt har jag aldrig gillat. Jag gillar när det är strikt och där man lagt fokus på personlig utveckling, är inte speciellt tävlingsinriktad och därför så skulle jag aldrig kunna nå särskilt långt inom sporten, men det är någonting speciellt med Kendon och den kommer jag alltid ha kvar inom mig. Kände mer för lugnare saker efter att det var jobbigt att balansera ekonomin med träningen. Man måste må väldigt bra för att orka träna och tycka det är kul samtidigt, så jag tror att Aikido blir nästa steg innan jag kommer tillbaks till Kendon i framtiden. Det är speciellt intressant att observera att Kendon för kvinnor särskiljer sig markant från den från män, iallafall enligt det man ser. Inte lika aggressiv.

Inga kommentarer: