torsdag 24 mars 2011

Grafikkort och teknologier

Då var det nVidias tur att ta fram ett grafikkort som kan konkurrera med AMD:s Radeon HD 6990 kort. Recensionen återfinns här. Kortet heter GTX 590.

Strömslukande grafikkort som dom här är inte så intressanta enligt min åsikt, däremot så är teknologin intressant och det faktum att betydligt mindre grafikkort kommer att kunna prestera som dom här grafikkorten om bara 2-3 år (kanske?) och det får en att tänka litegrann.

Det är inte längre lönsamt att satsa på dom tyngsta korten, mer lönsamt att satsa på grafikkort som innehåller den teknologi som man anser sig behöva för det man vill åstadkomma. Som ex. så skulle man kunna säga att grafikchip från både nVidia och AMD accelererar grafik bra mycket snabbare än om det kommer från INTEL t.e.x. och det är av betydelse för många konsumenter som är intresserad av YouTube film på t.e.x. Netbooks och liknande. Snabb uppspelning på Blu-Ray film är ju inte fy skam det heller!

Mitt gamla ATi Radeon 9800 XT som jag har själv fungerar fortfarande och det har jag haft i 7 år nu! Jag gillar prylar som inte går sönder och... ett bra grafikkort ska ha en kylare av koppar och inte aluminium, punkt slut.

Inga kommentarer: