söndag 10 april 2011

Bensinen

Jag tillhör en av dom som tycker att det är riktigt bra att det är höga bensinpriser. Jag hoppas också att dom kommer att höja bensinpriserna ännu mer! Det är en utveckling som drabbar människor som måste kunna åka bil till arbetet etc. etc. men vi har som bekant internet idag och många nya jobb som växer fram kräver inte att man har bil för att man ska kunna engagera sig.

Det är billigare att åka buss, även fast det också kostar mycket pengar och jag tror också att det blir en ökad kollektivtrafik som konsekvens, vilket inte nödvändigtvis behöver vara fel det heller, men visst kan det vara skönt att ha bil, men bilar som produceras som går på bensin behövs inte längre tillverkas, men eftersom att det är lönsamt för dom stora bilfabrikerna att göra detta, så fortsätter man. Det bedrivs inte tillräckligt med forskning inom bättre miljö-alternativ när det gäller bensindrivna bilar och därför så hämmas utvecklingen! Genom högre bensinpriser så blir missnöjet större för alla som är beroende av bensinen, vilket är väldigt bra och förståeligt. Det klart att det inte är okej med höga bensinpriser om man nu valde att acceptera att man ville betala för det.

Dom som är beroende av att åka bil och tycker att det är ett elände med höga bensinpriser, dom tänker mest på sig själva. För att stora förändringar ska kunna ske så måste människan kunna ändra sitt betéende, och dom stora experterna säger att oljan kommer att ta slut, det kommer en dag då det inte finns någon bensin längre, så det behövs skyndas på när det gäller utvecklingen av bilar som inte drivs på bensin, det behövs stressas igenom med enorm kraft, det ska inte finnas några stopklossar eller andra dumheter som hindrar den utveckling som behöver ske.

Rent praktiskt så kan man säga att det är häftigt vad man kan åstadkomma när hälsan är god. Man kan cykla enorma sträckor, man kan ta långa promenader och att åka tåg anses inte heller speciellt problematiskt och betydligt mer miljövänligt än att åka bil, så visst finns det redan alternativ och det är ju jättebra! Jag gillar att åka tåg själv dessutom, även fast jag inte gör det speciellt ofta.

5 kommentarer:

Henrik Johansson sa...

Det är en drömvärld att tro att alla jobb går att skötas med Internet. En hög bensinskatt är bara ett sätt att ta pengar från de som behöver bilen för att kunna ta sig till sitt arbete. Folk måste ta sig till jobbet, om bensinen kostar mycket, får man bara betala mer för att kunna komma i tid till jobbet.
Det ger ingen positiv effekt på miljön. Det är en illusion. En bra effekt på miljön är om det satsas mer på att nyproducera miljöbilar (som det görs), som man sedan kan köpa begagnat när man har råd. Och att satsa på att tåg fungerar (vilket de inte gör idag). Nu kom det precis en större satsning på tåg vilket är bra, men det kommer ta många år innan tågen (förhoppningsvis!) fungerar bra igen. Det är framtiden. I väntan på den, måste många jobba och kunna ta sig till jobbet, om inte kommer andra länder vinna över svenska företag och vi kommer inte ha råd med några miljösatsningar. Visste du att Kina t.ex. som får större makt över världen för varje dag som går och är ett land där väldigt många jobb hamnar idag istället för här; där är det 0% skatt på bensin. Faktum är att Kina subventionerar bensinen, gör den billigare än marknadspriset alltså. Indien som också kommer ikapp väst och kanske går om gör samma sak. Konkurrerar de ut svenska företag som Ericsson och andra exportföretag finns inga pengar till miljösatsningar och många andra delar av samhället måste också lägga ner. En sådan påverkan får givetvis inte en måttlig ökning av bensinpriset, men en kraftig ökning skulle kunna få jobbiga konsekvenser.

Henrik Johansson sa...

Visste du förresten att Kina också är det land som satsar mest på ny grön teknik i hela världen. Samtidigt som de inte beskattar bensinen.

Khelben sa...

Well.. Att förstå att oljan en dag kommer att ta slut, det är definitivt sant och huruvida man klarar av att hantera den sanningen eller inte, är individuellt. Det är ett STORT problem och problemet kommer att bli större allt eftersom tiden går frammåt.

Om ett samhälle byggs upp där ett stort beroende av bensin skapas, vilket redan har hänt, så betyder det att ett samhälle behöver förändras för att kunna anpassa sig till t.e.x. miljöbilar som inte drivs på bensin längre.

Höga bensinpriser gör precis som du skriver att många bestämmer sig för att fortsätta köpa bensin precis som förut och blir mer och mer missnöjda, det är givetvis också verkligheten precis som jag skrivit i blogg-inlägget.

Alla jobb kommer inte att kunna skötas via internet och det skrev jag inte heller i blogg-inlägget, men p.g.a. av internet så har saker och ting förändrats och det har påverkat hela världen. Hur pass mycket eller lite internet påverkar vissa specifika samhällen det lär ju vara olika från fall till fall.

Jag vet inte heller om det är ett bra drag att höja bensinskatten eftersom att jag själv inte är någon expert på området, men höga bensinpriser borde sänka konsumtionen och om den inte gör det, då är det någonting annat som är fel, som t.e.x. att biltillverkare inte bestämmer sig för att tillverka miljövänliga bilar eftersom att det inte skulle löna sig.

Det här med miljön har ju blivit business det med, miljöklassningar på allt möjligt idag, sen rent strategiskt så kan man säkert ha många olika åsikter ang. vad som är rätt och fel.

En politik som motverkar lönsamheten av att bygga bilar som drar för mycket bensin och en politik som förändrar vårat sätt att leva för att kunna leva mer miljövänligt, det tycker jag är en bra politik, så tycker jag.

Henrik Johansson sa...

Att oljan kommer att ta slut och att vi behöver uppfinna bilar som inte går på bensin är inget nytt. Forskning pågår inom området. Det som finns nu är bilar som drar mindre bränsle och bilar som drivs helt på el (men med begränsad räckvidd). I framtiden kommer bättre elbilar och bränslecellsbilar. Förändring är alltså på gång och har pågått ett tag.

Höga bensinpriser gör folk mer missnöjda och att man får prioritera ner andra saker för att ha råd att köpa bensin eftersom man behöver det för att komma till jobbet. Men det betyder inte att folk köper mindre bensin och alltså har man inte vunnit något.

Påverkan av internet är inte tillräckligt stor för att påverka den här frågan. Inte här i Sverige i alla fall. Men viss påverkan finns så klart och all påverkan i rätt riktning är bra! Jag läser själv jobb e-post i mobilen på väg till jobbet och sitter hemma på kvällen och kopplar upp mig mot jobbets nätverk istället och det gör också att jag inte behöver åka in till kontoret alltid om jag behöver jobba på helgen.

Höja bensinskatten hjälper som sagt inte. Forskning visar på en marginell påverkan, men inte mer än så. Däremot kan det ha bidragit till att bilar nu är mer bensinsnåla, men mer troligt är att det har att göra med att miljövänliga bilar inte behöver betala någon fordonsskatt vilket är en stor kostnad. En jättebra grej som staten har infört. Det gör att folk tjänar pengar på att köpa miljövänliga bilar och då produceras det miljövänliga bilar. Och dessa bilar finns sedan till salu som begagnade bilar (så att sådana som jag kan köpa dem). De som redan sitter med en bil som inte är lika miljövänlig kan inte göra så mycket annat än att köra den till det är dags för skroten. Att skrota bilar innan de har gått slut är inte heller bra för miljön eftersom all den energi som har gått åt för att producera och transportera bilen då inte kommer till nytta. Det gäller att tänka hela livscykeln när man tänker miljö och inte tänka kortsiktigt. En beräkning visade till exempel att en bensinslukande amerikan belastade miljön mindre än hybrid el/bensin Toyota Prius, eftersom det kostade mycket energi att producera batterierna. Då hade man dock jämfört med landsvägskörning har jag för mig, vilket är orättvist i och med att el/bensinbil är bäst i staden där den står still mycket i trafiken. Men ändå.

Att man kan ha många åsikter om vad som är rätt och fel i miljön håller jag verkligen med. Det är inget lätt ämne. För några år sedan tyckte jag själv t.ex. att det var bra med höga bensinpriser, men jag har tänkt om. Jag tyckte också att etanol var ett bra drivmedel, men det verkar ha varit fel så här i efterhand.

Din sista kommentar håller jag absolut med om. En politik som motverkar lönsamheten av att bygga bilar som drar för mycket bensin. Men det har vi idag. Skattefrihet. 50000kr i rabatt på inköpspris på bilar som släpper ut mindre än 50g/km. Kraftigt stöd för forskning på nya miljöbilar, delvis med ganska mycket pengar från EU. Det händer ganska mycket.

Men att straffa de med begagnade bilar, det hjälper ingen. Jag anar dessutom andra motiv. En höjd bensinskatt ger mer pengar till statskassan vilket sedan kan användas till att göra om a-kassan som socialdemokraterna vill. Dvs. som det var förut. Har man haft ett jobb, får man sedan 80% av sin lön resten av livet. Oavsett om man får jobb eller ej. Man behöver bara gå på arbetsförmedlingens "kurser". Medan de som inte kvalar in (som du t.ex.) ska få samma pengar som idag, vilket alltså är mycket mindre pengar än någon som är inne i a-kassan trots att ingen av er har förvärvsarbete. Orättvist tycker jag, men dessutom en orättvisa som kostar och de pengarna måste tas någonstans ifrån.

Khelben sa...

Tack för dina långa kommentarer för övrigt. :)

Mer feedback uppskattas i den här bloggen, så fortsätt gärna kommentera om du hittar någonting mer som verkar intressant.