onsdag 6 april 2011

Ubuntu podcasts


Jag lyssnar in Ubuntu podcasts idag från England.

Jag måste säga att en del saker känner jag igen (via ubuntu.org). Det mest negativa jag kommer att tänka på är fixeringen vid hur man upplever Ubuntu ur ett användarperspektiv. Det är ändå förståeligt, men själv så är jag mer intresserad av databas-verktyget som håller ihop distributionen, vilka förändringar det inneburit, hur det påverkat systemet samt vad som döljer sig i Linuxkärnan och hur det påverkar systemets stabilitet etc etc (sånt som Phoronix ibland skriver om bl.a.)

Jag märker snabbt att kraven för hur Ubuntu ska beté sig och förväntningarna på hur bra det ska fungera har höjts markant i jämförelse med hur det såg ut för några år sedan. Regeringen i England letar efter open source mjukvara och tittar på Linux som ett seriöst alternativ till Windows. I podcasten så kritiseras Open Source Foundation och Richard Stallman som en bakåtsträvare och någon som inte riktigt hängt med utvecklingen med hur saker och ting ser ut idag.

Tycker hittils att den är OK. Vilken vanlig människa som helst borde förstå vad dom pratar om, det är inte så avancerade begrepp.

Inga kommentarer: