lördag 21 maj 2011

Analys av datorpaket


(klicka för större bild)

Det är lite knepigt det här med s.k uppgraderingspaket och att samtidigt kunna välja det bästa med hänsyn till vad man behöver i nuet och vad man kommer att behöva i framtiden. Ovanstående illustrerar ett exempel där datorn faktiskt skulle vara tvungen att kämpa för prestandan i t.e.x. World of Warcraft under Linux. Man betalar då en bit över 7000 kr.

En hex-core processor med ett kraftfullt grafikkort från den senaste generationen av grafikteknologi från AMD (fd. ATi). Man får väl tycka vad man vill om den saken, men det är ju bra om buggrapporter skickas in så dom kan fortsätta och förbättra grafikdrivrutinerna för WoW med Linux och det är något som gör att det blir värt, enligt min mening.

Är man otålig och mest vill ha kul och spela spel så bör man nog satsa på ett nVidia, eftersom det innebär mindre problem med Linux och betydligt färre grafikbuggar. AMD själva har dock betald personal som arbetar på grafikdrivarna under Linux och gör hela tiden framsteg.

Jag ser fram emot en bättre dator i framtiden, men i nuläget (och snart sedan 2 år tillbaks) så är det kärleken med min kvinna Mary som är lagd i fokus. Som analytiker så analyserar jag prisläget och vad som händer och jag vet att 8-kärniga AMD processorer kommer att lanseras det här året och när dom gör detta, då kommer priserna på hex-core processorna att dyka ner väldigt mycket, ser fram emot detta...

Inga kommentarer: