onsdag 11 maj 2011

Dåliga nyheter ang. Skype


Microsoft köper upp Skype. Då får man bara hoppas att Linux-versionen av Skype kommer att kunna fortsätta att fungera även den kommande framtiden då Microsoft knappast kommer att ha något större intresse av att backa upp Linux-klienten.

Jag tror att det kommer att innebära ett dyrare Skype i framtiden då Microsofts huvudintresse är att tjäna stora pengar, inte att utveckla välskriven mjukvara, så det här var en mörk dag för Skype och den dagen det slutar fungera med Linux så säger jag adjö till Skype permanent, för funkar det inte till Linux så är jag inte intresserad längre.

Det hade faktiskt varit bättre om Google köpt upp dom istället, enligt min åsikt. Dom kan åtminstone skapa applikationer som inte kraschar + att jag inte behöver känna mig lika bekymrad över om det funkar under Linux eller inte.

6 kommentarer:

Khelben sa...

En ganska påfylld diskussion återfinns här: http://techreport.com/discussions.x/20919

Khelben sa...

En till:

http://www.bbc.co.uk/news/business-13343600

Khelben sa...

Diskussioner ang. Skype och Linux: http://forum.skype.com/index.php?showtopic=809765&st=0

Khelben sa...

Diskuteras även på det berömda Ubuntu.org: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1754414

Simon sa...

det är sådant som händer. spotify har för övrigt begränsat sina tjänster kraftigt till gratiskunder. nästan bara betaltjänster kvar nu.

det finns dock andra chatt och videoklienter och när en tjänst blir stor så blir den snabbt uppköpt eller så handlar det om pengar. men det finns fortfarande googletalk, sen tror jag att irc kan vara användbart inklusive vissa andra program

Khelben sa...

Spotify var skit redan från början, så jag känner inget för det.

Skype däremot har fungerat OK och fungerar fortfarande under Linux och det kommer att fungera under Linux ett bra tag till tippar jag på, jag bara anar det värsta så fort mörkret tynger ner på det här sättet.

Windows-klienten av Skype kör jag aldrig för den är skräp i jämförelse med Linux-klienten, en massa reklam och sånt som dom slängt in i den, helt oanvändbar.