måndag 30 maj 2011

Lite om perfektionism

I en perfektionistisk värld där långt ifrån allt är perfekt, hur hanterar vi våra problem, och hur undviker vi att falla ner i olika former av missbruk?

Kung fu:n tror på s.k life balance, att allting ska vara balanserat. Om jag nu skulle välja att tro på någonting, så måste jag säga att dom definitivt inte är helt fel ute, dessvärre så har filmindustrin uppvisat vad Kung Fu handlar om och... hmm... ja, för mycket våld är ju inte bra, frågan är om våld är bra under väldigt hög kontroll? Kan jag kontrollera våldet inom mig som människa, gör det mig till en mindre våldsam person? Intressanta frågor.

Jag vet iallafall att en viktig del av kampsport handlar om perfektionism. All utveckling bygger på personligt frammåtskridande och jag sitter ibland och undrar litegrann, gör utövandet av flera kampsporter att man blir mer balanserad som person och gör det att man känner sig lugnare med sig själv och mot andra? Jag tror det.

Jag trivs med att ha kontroll över mitt liv, det innebär en viss grad av perfektionism för att kunna lyckas med detta. En balanserad ekonomi kräver en balanserad personlighet, alltså så försöker jag att må så bra som möjligt inkl. en inte allt för hög grad av perfektionism, då det kan leda till en allt för hög grad av oförståelse och icke-acceptans för motsatsen. Jag måste kunna acceptera det som inte är perfekt och också kunna ifrågasätta vad som är perfekt (?).

Inga kommentarer: