lördag 28 maj 2011

Nya open source RADEON drivaren


Nästa vecka då jag inplanerat installation av Radeon X1950XT (R580), då kommer inte längre ATi Catalyst att användas, utan det blir istället kernel drivaren RADEON som kommer att ta hand om all grafik.

På X.Org Wiki - RadeonBuildHowTo så har dom mycket bra information om hur det ser ut och en liten kort summering ser ut så här:

Linux-kernel: r100-r500 >=2.6.32, r600/r700 >=2.6.33, evergreen >=2.6.34 (initial support), latest stable: 2.6.38.6, WIP: drm-radeon-testing GIT branch (WIP short for Work-In-Progress)

Det innebär att Debian Squeeze kommer att kunna använda sig av RADEON drivaren utan att jag uppgraderar till en nyare kärna, jag får alltså grafikstöd redan från början, dock så misstänker jag att dom haft möjlighet att jobba på buggfixar och att det med kernel 2.6.38 (stöds via backports) att det är mer stabilt och ger högre prestanda.

Anledningen till detta är att stödet för ATi/AMD Catalyst inte längre finns kvar längre då AMD strypit supporten och begränsat till nyare grafikkort. Anledningen är p.g.a. att dom förlorar tid på att ge support på flera grafikkort och att dom hellre vill lägga ner den tiden på drivare som har ett bättre stöd för nyare grafikkort.

Radeon 2000 och uppåt stöds för Catalyst 11.5 och uppåt
(stöder max X.org 7.6).

Radeon X1900 och nedåt stöds för Catalyst 9.3
(stöder max X.org 7.4).

Beroende på Linux-distribution så finns en viss version av X servern (Debian använder X.Org) installerad och den måste vara kompatibel med den officiella drivaren för att den ska kunna fungera, annars är man tvingad till en open source drivare, som i mitt fall antingen blir ATi eller RADEON, varav Gallium3D teknologin har implementerats i nyare versioner av Linuxkärnan, version 2.6.32 och uppåt.

Så jag har mycket arbete framför mig nästa vecka, installation av ny hårdvara, installation av Debian Squeeze, uppgradera till 2.6.38, installera video codecs, flash och annan mjukvara. Se till så att allting funkar som det ska. Får en bättre arbetsmiljö hemma p.g.a. lägre datorbuller, speciellt högfrekvent ljud samt en mycket snabb hårddisk som kommer att ge nytt liv i min gamla burk här borta.

2 kommentarer:

Khelben sa...

Diskussion ang. Catalyst 11.5 på Phoronix: http://phoronix.com/forums/showthread.php?51726-AMD-Catalyst-11.5-Linux-Driver-Released

Ser faktiskt ut som det verkar vara okej att köra ett ATi/AMD kort under Linux nu, men det är många som har väldigt höga krav, allting ska fungera perfekt och minst lika bra som nVidias drivare, hmm... ett rimligt krav förvisso, men dom lever inte upp till detta enligt vad jag läst.

Khelben sa...

Oseriös säljare gör att jag behåller mitt gamla Radeon 9800 XT istället.

Jag litar inte på säljare från Tradera och kommer att göra vad jag kan för att hålla mig borta därifrån.