lördag 28 maj 2011

YouTube hemma


I slutet av sommaren så hoppas jag på att kunna göra en mindre datoruppgradering. YouTube tar egentligen inte speciellt mycket kraft, men med gammal datorhårdvara som jag har så blir även mindre krävande teknologier väldigt tungt för pc hårdvaran, även för ett tungt gaming kort som Radeon 9800 XT (lanserat år 2003).

Min lilla uppgradering inträffar redan nästa vecka då jag byter ut till Radeon X1950XT, det är ett grafikkort som är 2 generationer nyare. Har inte allt för höga förhoppningar, men däremot så hoppas jag på att få bort rasslet från min gamla GPU fläkt här borta som förstör litegrann av glädjen att sitta här. 8-(

Får se vad som händer med YouTube tillsammans med det nya kortet samt installation av Squeeze på nyformaterad hårddisk, också den en komponent som bidrar till att sänka det högfrekventa ljudet som jag lidit av under en längre tid, detta p.g.a. att jag har tinnitus, och vissa ljud blir därför förstärkt och man mår sämre.

4 kommentarer:

Khelben sa...

Nästa uppgradering av grafikkort blir troligen från Radeon HD 6000/7000 familjen istället på ett nytt moderkort.

Kanske redan till hösten, får se... leva måste man ju göra också, så det är inte bråttom om man säger så.

Sedan väntar jag tålmodigt på AMD:s Bulldozer och den har jag läst om länge nu, det ger högre prestanda och lägre elförbrukning, tror att lågt klockat är det som blir mest attraktivt, faktiskt..

Khelben sa...

Iallafall lågt klockat för mig själv då det håller elförbrukningen nere.

Khelben sa...

Max 3ghz räcker. ;)

Khelben sa...

AMD Bulldozer kräver en AM3+ sockel, med existerande AM3 så funkar det inte!

Kände det på mig att man inte skulle ha bråttom med nytt moderkort. Alla nya moderkort med AM3+ är dock kompatibelt med AM3 inkl. alla cpu:er som funkar för detta.

Bättre teknologier kan köras i hög fart lägre klockat, med lägre elkonsumtion och grym prestanda, det är det som jag är intresserad av, dock... så krävs det att applikationer har stöd för flera processor-kärnor för att hastigheten inte ska sjunka istället för att öka, men allt eftersom tiden går frammåt så blir det fler och fler applikationer som drar nytta av multi-core processorer, det har ju redan funnits ett tag nu, så den utvecklingen fortskrider frammåt och stödet för det i Linuxkärnan kommer säkerligen att fortsätta att utvecklas och bli mer optimerat för detta också.

AMD:s hexcore funkar bra med Linux, t.ex.