onsdag 1 juni 2011

Debian Lenny installerat

Debian Lenny är nu installerat på ny hårddisk. Det gör att bullernivån och det elaka ljudet från den gamla hårddisken inte finns kvar, nu endast lite svagt rassel från grafikkortet (Radeon 9800 XT).

Både Debian Squeeze (6.0) och Wheezy (7.0) låser alla tty-terminaler så jag inte hade möjlighet att editera några konfigurationsfiler och p.g.a. detta ingen åtkomst till systemet.

Ett nyare grafikkort hade löst problemet med KMS, då förklaringen har att göra med att KMS (Kernel Mode Setting) som implementerades i kernel 2.6.29 inte gillar mitt grafikkort och skapar detta problem. Känns ganska så knöligt och ganska jobbigt. Linus implementerade KMS för att snabba upp grafiken då man switchar mellan TTY terminalerna och X-servern, annars kan man få en tidsfördröjning på några sekunder i värsta fall. Det har tydligen funkat helt underbart på nyare hårdvara, enligt vad jag läst om på internet-forum, men det känns allvarligt att en ny s.k feature kan straffa det hela så hårt så att hela systemet blir oandvändbart, även efter en installation med 0% errors. :-]

Så nu klarar jag mig bättre fram till hösten då jag tar beslut om vad jag kan göra framöver. Lenny har en del föråldrad mjukvara, så det tar emot att köra detta system år 2011, men det andra är knappast något alternativ, iallafall inte än så länge.

Hårddisken är WD Digital Black Edition på 750 GB. Den har 64 MB cache är utrustad med 2 processorer. Emm... den är snabb, men kan förstås inte mäta sig med en SSD, men på en prislapp under 500 spänn så känner jag inte direkt att jag vill klaga. :-)

2 kommentarer:

Khelben sa...

I och med denna installation så har jag nu också fått fart på 3D grafiken igen!

apt-get install build-essential linux-headers-$(uname -r) module-assistant

apt-get install module-assistant fglrx-kernel-src

rm libGL* /usr/lib /usr/X11R6/lib/

Sedan tankar man ner drivaren från AMD's websajt och installerar, annars så funkar inte 3D grafiken på mitt Radeon 9800 XT med Linux här borta...

"Ganska" nördigt, men skönt att få det gjort iallafall. Nu ska jag SOVA...

Khelben sa...

Har kämpat mig igenom en total ominstallation av Lenny idag eftersom att det visade sig att vissa partitioner var för små för framtida uppgraderingar av systemet.

Sedan så kunde jag inte längre kompilera upp Wesnoth 1.9.x på systemet eftersom att något blivit förstört i systembiblioteks-katalogen eller något liknande? Så jag kände att det var lika bra att börja om.

Det nya Lenny systemet har mycket filer från det gamla systemet, men jag kunde inte bara kopiera rakt av, för jag ville ha ett renare system, mycket konfigurationsfiler från /home partitionen som faktiskt bara behövs att släppas igenom, blir som en ghost kopia ungefär.

3D grafik funkar bra med ATi Catalyst 9.3 och jag kommer att kunna spela Windows-program/spel på det här systemet nu också framöver.

Inget nytt grafikkort till min besvikelse, men så kan det vara med Tradera ibland. Oseriösa säljare verkar det finnas gott om där och jag orkar inte ge mig in på det där, det blir nya fina grejer frammåt hösten istället och kommer då att försöka balansera en hyffsat låg elkonsumtion med bra grejer, tror att när det gäller grafikkortet att det tyvärr inte kan snålas in där inte. :)

En lågt klockad 8-kärnig processor med många flertrådade applikationer borde kunna springa förbi vilket quad core system som helst på t.e.x. 4ghz, så... yes, det ÄR intressant.

T.o.m. gamla Mplayer kom nyligen ut med en flertrådad version, dock så är det så färskt så jag misstänker att det finns risk för att man får kompilera upp den själv... iallafall än så länge.

Jag klarar knappt av att kompilera källkod på ett Windows system...