söndag 5 juni 2011

En sämre framtid för Skype


Läste nyss igenom den här artikeln.

Heta diskussioner ang. Skype's framtid och... ja, vem bryr sig egentligen? (säkert "bara" några miljoner människor ;)) Jag tyckte att Skype var OK förut, men jag ser helst en framtid helt utan Skype. Mjukvaran är inte fri.

Jag tycker utvecklingen med Pidgin är mer intressant och den är open source, funkar med Windows 7 och MacOS X t.e.x. den har stöd för röstsamtal, men den klarar inte av IP samtal på samma sätt som Skype, tyvärr. Jag gillar dock applikationen mycket mer och att kunna få direkt-kontakt med utvecklarna utan att behöva betala för det känns inte heller helt fel. Väldigt lätt att kunna läsa igenom buggrapporter för Pidgin och skapa sig en strukturerad överblick över vad som händer och vilka planer dom har osv.. Skype har aldrig haft någonting sånt.

Jag tror att en del inte tänker så mycket på hur nära kontakt man kan få med utvecklarna (IRC t.e.x.) och det är inga diskussioner ang. att bli fakturerad för ett samtal från utvecklarna själva eller någonting sånt (inte vad jag själv varit med om iallafall), utan fokus ligger på öppenhet och intresset är riktat mot samarbete, inte girighet och bitterhet (med mjukvaru-patent) bakom stängda dörrar och fientlighet som Microsoft gjort sig kända för så fort dom köpt upp ett företag. Makt ger rättigheter.

Skönt att man har ett val och jag vet vad jag väljer...

Inga kommentarer: