söndag 3 juli 2011

Debian 6.0 "Squeeze" till hösten

Nu till hösten så planerar jag att uppgradera till Debian 6.0 "Squeeze". Det har då hunnit bli mer moget än tidigare och dessutom så erbjuds nu linuxkärnan 2.6.38 via Debian backports. Detta är mycket goda nyheter då en nyare version av Linuxkärnan har mer modernt stöd för datorhårdvara inkl. usb tillbehör.

Jag trodde tidigare att jag skulle bli tvungen till att uppgradera till Debian 7.0 "Wheezy" om jag ville ha en nyare Linuxkärna än 2.6.32 vilket är standard i "Squeeze". Det tar emot att köra unstable som primärt system och nu slipper jag detta, så det känns positivt. När dom klassar det som frozen så brukar det vara OK, men det här med brutna paket som skapar konflikter i systemet, det är inget som jag skulle se fram emot.

Varje stabil version av Debian som jag testat har funkat mycket bra!

Inga kommentarer: