söndag 31 juli 2011

Läget?


Här har jag mina kära besökare för år 2011 hittils. Juli månad blev en månad med betydligt färre blogg-inlägg än vanligt. Jag har fått arbete och har varit sjuk vilket tagit mycket från min tid som jag annars normalt sett har haft.

En av dom saker som intresserat mig personligen, under våren/tidiga sommaren har varit Google Maps och hur pass effektivt man kan använda tjänsten för att beräkna gång-avstånd och samtidigt få sig en liten lektion i geografi. Som människa så är man rätt liten när man ser sig själv från ett längre avstånd och ju längre sträckor jag färdas, desto mer får jag zooma ut på Google Maps för allting ska få plats på bilden.

Stora framsteg har gjorts med Wine mjukvaran nu under sommaren, vilket innebär att många spel som tidigare inte fungerade så bra, nu funkar! Dåliga nyheter med World of Warcraft då Blizzard dessvärre lade ut en ny patch vilket gjorde att man inte kunde spela det under Linux längre. :-( Iallafall så har jag inte själv fått det att fungera, men det finns säkert en lösning någonstans.

Jag hatar stora företag som inte förstår att Linux är en viktig del av nuet och framtiden, dom lever i gammal värld som jag inte trivs speciellt bra i, samtidigt så har jag en hög förståelse för att Linux inte passar in i alla verksamheter, men det är en annan sak.

Min tjej Mary och jag träder in i ett 2-årigt distans förhållande nu under nästa månad och det är också någonting som även fortsättningsvis kommer att påverka mitt liv, förhoppningsvis på ett mer positivt sätt än det hittils har varit, men det får framtiden utvisa. Enormt mycket tålamod har varit en förutsättning för dess överlevnad + att jag fått ta emot skit för att jag valt en amerikansk tjej och inte en svensk, men där är jag inte förvånad och det är inget jag påverkats av så mycket.

Så nästa vecka börjar jag arbeta igen efter att min korttidsanställning avslutades enligt kontrakt och överenskommelse. Jag hoppas på att det blir några månader den här gången och vem vet? Kanske att det blir mer än det, mycket återstår att se hur pass mycket jag behövs och vad jag klarar av att åstadkomma med dom kunskaper som jag besitter.

Idag är en ny dag för övrigt, och det innebär mer mat i magen + en massa film! Det är skönt att bara slappa ibland... Det är bra att vara ambitiös, men att vara det dygnet runt under all vaken tid, nä, det passar mig inte. :)

1 kommentar:

Khelben sa...

World of Warcraft funkar igen. Man blev tvungen att klicka på Wow.exe istället för den inbyggda start-ikonen som normalt sett sköter allting.

Så då vet jag att mot slutet av det här året så kommer jag att kunna spela World of Warcraft igen, om jag vill...