söndag 10 juli 2011

Mer strömsnålt med nyare teknologi



Genom att låta applikationerna i operativsystemet bestämma hur många processor-kärnor som får användas så begränsar man strömförbrukningen hos processorn och det är därför som en 6-kärnig processorkärna ska kunna dra mindre ström än min gamla Pentium 4 processor som jag har här hemma.

När det gäller moderna grafikkort, så har dom en mycket låg strömförbrukning när dom ligger i sovläge (trots att datorn är under drift) och här får jag också ner strömförbrukningen.

Låga RPM varv på nya chassi-fläktar drar mindre och kylning av hårddisken gör att effektiviten inte sjunker p.g.a. värmen.

Ett nätagg som kan jobba i 90% effektivitet under drift gör att bara 10% åker ut som varmluft på baksidan och håller den totala energi-förbrukningen under kontroll, samt att ett starkt nätagg. håller bullernivån nere.

Det sägs att elen är på väg uppåt, det kommer att bli dyrare. Alltså så måste jag ta in det i mina beräkningar och inte stirra blint på höga klockfrekvenser och andra saker som istället skulle driva upp min elkonsumtion, men en Netbook är förstås inget alternativ. 8-(

Så ser min plan ut och jag kommer också att vara trygg i min ekonomiska situation då jag förlänger inköpet en längre bit in i framtiden, så jag har en ekonomisk buffert om någonting skulle gå fel någonstans. Jag måste lära av tidigare livserfarenhet och därför så väljer jag att ha mer tålamod.

Bättre dator gör mig inte mer lycklig heller, utan det är kärleken som gör det, däremot att kunna jobba mer effektivt hemma, kortare vänte-tider och en bättre total upplevelse att kunna köra ett mer modernt operativsystem: Debian Squeeze med Linux kernel 2.6.38 (från backports).

Den "akuta behandlingen" av min dator blev inmontering av ett par nya Noctua fläktar som kyler grejerna bättre och jag kunde inte vara mer nöjd! Det blev inte helt bra men att slippa krascher hit och dit var skönt! För det var inte alls bra innan, kunde inte ens kolla på film...

Inga kommentarer: