lördag 30 juli 2011

Nya grafikkort i höst

Dom nya grafikkorten från AMD som beräknas lanseras sista kvartalet det här året eller i början av nästa år, kommer att ha 6 GB GDDR 5 grafikminne och vara dubbelt så starkt som det som finns på marknaden idag, dra mindre ström och ha effektivare teknologi än vad som finns nu.

Nya moderkort som stöder PCI Express 3.0 har redan lanserats och erbjuder dubbelt så hög minnes-bandbredd som tidigare.

Alltså, som analytiker så får jag mycket att fundera på senare i höst då det blir dags för mitt nästa datorinköp. Det har dock blivit skjutet på framtiden ytterligare en bit och det är p.g.a. min tjej i USA.

En datoruppgradering med stark teknologi är ändå inget att se fram emot om det tar allt för mycket ström. Jag får se hur det hela utvecklar sig och allt som pekar mot ett mer strömsnålt system med intelligent powersaving teknologi är något som jag ser fram emot, sedan är det mycket upp till hur pass effektivt Linuxkärnan väljer att hantera den nya teknologin.

Det kommer att bli en mycket spännande sen höst för min del..

Obekräftade specifikationer från AMD som man kan fundera litegrann på.

Inga kommentarer: