torsdag 4 augusti 2011

Ang. AMD FX Bulldozer 8-Core


AMD är på gång med sin Bulldozer processor. Enligt tidig information så förväntas priserna ligga lägre än vad Intel vill få sina kunder att betala. Det är positivt för många, inkl. mig själv.

Det är ett Radeon 6990 som körs tillsammans med denna processor i videon och det körs på 3 st 30" skärmar, emm... så mycket behöver inte jag och dessutom så drar skärmarna för mycket ström, men det är intressant att se vad utrustningen orkar med. Mer coolt hade varit 3 st 27" skärmar med mer än halva strömförbrukningen, men här har man inte brytt sig om strömförbrukning, utan man har valt att koncentrera sig på power. Hmm... ärligt talat, jag skulle inte vilja sitta med ett sånt där datorpaket hemma, faktiskt.

Det finns ytterligare någonting som inte heller är bra... och det är Windows 7 vilket också är helt ointressant för mig själv. Jag kommer att behöva mycket kraft för Wine tillsammans med Linux och jag nöjer mig med lägre prestanda och slipper alla problem med datorvirus vilket nästan får mig att flippa ur, prestanda är inte viktigt, stabilitet och tillförlitlighet är det som intresserar mig mer.

Inga kommentarer: