söndag 25 september 2011

Chrome OS Linux

Google har verkligen valt att satsa på Linux och open source. Genom deras Chrome OS Linux så har man satt ihop en Linux distribution där Chrome webbläsaren är en del av systemet som hela tiden körs i bakgrunden, ungefär i likhet som Internet Explorer gjorde då dom släppte Windows 98, om man ska ta och göra en direkt jämförelse.

Det här är verkligen positiva nyheter och även fast allting inte alltid är helt OK med Google, enligt min åsikt, så är det här ett tydligt tecken på att Google har accepterat Linux och det här är jättebra eftersom att Google är så stora och när dom hjälper till att föra fram Linux på det här sättet, jag har också svårt att tro att det skulle finnas något negativt med det här.

Sedan kan man också konstatera att valet är fritt, så det finns ju inget tvång. Men är man är nyfiken och intresserad så kolla in den här: Download Chrome OS Linux.

Själv så är jag måttligt intresserad, eftersom att jag inte alltid känner att jag vill ha en fet och stor webbläsare som alltid är igång och slukar RAM-minne, men det jag ser är att det måste förenkla i hur systemet är uppbyggt gentemot dom som är intresserade av att prova Linux för att se hur det känns och upplevs. Sedan finns också Chrome som webbläsare som körs separat.

För mig själv så har också Debian lagt egna riktlinjer på hur deras kvalitétsarbete ser ut och dom är mycket, mycket nogranna, vilket jag gillar! Samtidigt så är dom kanske inte dom mest spännande människorna, utan dom är nog litegrann som mig själv, man sitter och funderar på kvalité och perfektion samtidigt som man kanske glömmer bort ibland att det är viktigt att kunna representera någonting bra som man gjort på ett lättbegripligt och kraftfullt sätt, som t.e.x. Ubuntu lyckats mycket bättre med.

Så tummen upp för Chrome OS ang. Googles initiativ!

Inga kommentarer: