söndag 30 oktober 2011

Problem med Western Union (igen)


Alltså, den 19:e oktober den här månaden så funkade inte MTCN numret för uthämtning för min mottagare. Jag rapporterade ärendet och bad om att pengarna istället skulle återbetalas till mig.

Idag så är det den 30:e oktober och jag har fått tillbaks 0 kr, detta trots att jag ringt dom och pratat med dom varje dag under 1 veckas tid ungefär. Jag funderade starkt på att göra en polisanmälan, men... jag har fått det förklarat att p.g.a. att dom skyfflar mina pengar till ett bankkontor i USA, Denver, så måste pengarna först komma dit på deras bankkonto och sedan så skickas dom alltså över till mitt bankkonto här i Sverige. Visst låter det som en scam, eller hur?

Det sorgliga är dock, att det här anställd personal på Western Union här i Sverige och jag tror att jag kommer att få tillbaks mina pengar, vilket blir nästa vecka (undviker att gå in på exakta detaljer för datum då detta är en publik blogg), men det jag kan säga, det är att jag blev informerad först om att det skulle ta 24 timmar, sedan skulle det ta 48 timmar, sedan så kunde det ta 5 arbetsdagar och nu är det alltså uppe i totalt 2 veckor.

Det står ingenstans på Western Unions webbsida ang. dessa extrema väntetider. Personligen så tycker jag att det här inte känns bra och det påverkar givetvis min relation med min Mary som bor i USA. Konsekvensen blir att hon tvingas ändra datum för flygresan och om detta inte går så kommer jag att bli tvungen att köpa henne en ny flygbiljett och det går lätt på 10000 kr. Alltså, jag tror inte Western Union vet vad dom pysslar med och vilka otroligt negativa konsekvenser det blir för mig som privatperson.

Hade jag bott i USA så hade jag stämt dom på pengar. Här i Sverige finns ingenting sånt. Jag får vara glad och tacksam om jag väl lyckas få tillbaks mina pengar även fast väntetiden är helt oacceptabel.

Så varför använder jag tjänster i huvudtaget från ett sånt företag? Sanningen är att dom är bra på att leverera pengar men jag visste inte att dom var så otroligt dåliga på att återbetala pengar då problem uppstår. Nu vet jag det.

Jag ger Western Union ett stort minus i protokollet och det här är ingenting som jag lätt kommer att glömma bort. Jag får bara vara tacksam över att jag har en förstående kvinna där borta i USA, som förstår att det här inte är mitt fel.

Konsekvensen innebär också att jag inte haft så mycket att leva på då jag blev tvungen att skicka över mina sista matpengar till min tjej, lyckligtvis så hade jag lite undansparade pengar, men det är inte mycket...

Så jag väntar med spänning för att se vad som kommer att inträffa nästa vecka och om det värsta inträffar, så har jag en framtid med bristsjukdomar framför mig, jag tycker att jag förtjänat mer än så här, man får se vad som händer...

Uppdatering: kunde se i min internetbank idag att dom återbetalat beloppet. Tack Western Union! (31:a okt)