onsdag 19 oktober 2011

Ubuntu 11.10 installerat


På min gamla 500GB disk så installerade jag Ubuntu 11.10 (senaste) och... jag möttes av ett trumljud följt av en svart skärm. Jag väntade och väntade och inget hände. Sedan bytte jag uttag på grafikkortet till den andra porten och voila! bild!

Mitt intryck av senaste Ubuntu är mycket bra! Inget krångel i huvudtaget och min egen mamma hade faktiskt klarat av installationen förutsatt jag hade bränt ner en svensk image fil redan från start. Allting bara funkade! Flash med YouTube, vanliga mpeg videoklipp, ljud och detta tillsammans med snygga menyer, knappar och ett modernt interface.

Unity gränssnittet drar tyvärr ner prestandan för min gamla dator, men annars är det snyggt och mycket lätt att använda. Jämfört med mitt gamla Debian Lenny så är det ett klart lyft, men jag känner fortfarande inte att Unity är det som jag vill ha, utan jag går då hellre över till Gnome 3.

Grafikprestandan är under hälften av vad jag får på mitt gamla Debian Lenny här borta och det är p.g.a. grafikdrivrutiner som körs direkt från Linuxkärnan. Att spela lättare OpenGL spel i 800x600 ligger precis på godkänt, men inte högre.

AMD Catalyst version 9.3 funkar endast med äldre distributioner och endast dom äldre drivarna stöder just mitt grafikkort. Så mitt steg mot Debian Squeeze kan endast tas med nyare datorhårdvara, när den dagen kommer...

Ubuntu 11.10 = över godkänt. Min egen inställning ang. open source idag gör dock att jag inte skulle vilja välja Ubuntu som primärt system. Ubuntu godkänner snabbt icke fria program och det är något som drar ner betyget för mig själv. Men jag måste erkänna att jag både kan acceptera Unity och senaste Ubuntu som ett seriöst och stabilt alternativ till Windows 7.

Tummen upp för Ubuntu!

2 kommentarer:

Nightrazer sa...

ska du sitta med det ett tag istället för debian?

Khelben sa...

Hmm... Debian är mitt primära system, men eftersom att jag ger support på Ubuntu så behöver jag kunna köra Ubuntu själv för att få en känsla hur det fungerar och också veta om det är något som jag skulle kunna rekommendera till andra.

Så precis som jag skrev i inlägget så är det ingen ersättare, på sikt kanske det blir en dual boot lösning, men det är inget som jag har just nu då jag inte ville riskera att något skulle hända med MBR:en på den andra hårddisken, så jag måste slita bort fysiskt med kablar och så, så är tillbaks på Debian just nu.