tisdag 29 november 2011

Kritik mot Telia


Jag satt nyss och läste igenom allt "juridiskt drabbel" som berör tjänsten Telia plånbok och... jag trodde att jag skulle kunna acceptera det, men nu när jag läst igenom det: no way!

Det man kan säga i korthet, det är att om någonting skulle gå fel med din Telia plånbok tjänst så tar Telia noll ansvar och allting är kundens fel, rakt igenom. Det är en direktöversättning och jag känner att det är ingenting som jag vill gå med på. Man kan också ställas juridiskt ansvarig om man "råkat" skrivit ner lösenordet någonstans (inkl. även på datorn även om allt ska vara krypterat...). Visst, jag förstår dom, men sådana där juridiska texter ger en skarp ton av girighet, arrogans och att inte vilja bry sig om sina kunder.

(Jag hoppas jag aldrig kommer att behöva använda denna tjänst förrän dom ändrat i deras avtal till ett mer humant synsätt och som är bättre anpassat för människor, dvs. imperfekta varelser, precis som mig själv.)

Tummen ner för Telia plånbok.

1 kommentar:

Khelben sa...

Som grädde på moset så förutspår jag att "Telias plånböcker" kommer att hackas så hårt så dom kommer att önska att tjänsten aldrig lanserades.

Orsaken, det är att man som människa kan mata in ett eget lösenord och precis som alla vet, så kan lösenord hackas och definitivt lösenord som inte är tillräckligt starka.

Visst, det här har diskuterats mycket förut, men en s.k tjänst som ska kunna hantera pengar på samma sätt som en bankkonto, jag tycker att det kommer att gå riktigt snett och det finns ingenting som kommer att hindra detta.

Jag kan göra en direkt jämförelse med Western Union, där jag med viss stolthet ändå kan säga att det dom gjort med deras säkerhetsrutiner är mycket imponerande och även fast dom hade allvarliga problem i början, så tillhör dom ett av dom stora företagen som verkligen skärpt till sig!

Om Telia skärper till sig när det gäller det här, så kommer jag att kunna acceptera tjänsten, kanske så tidigt som ett halvår f.r.o.m nu, men då kommer det att krävas förändringar.

I nuläget, år 2011, anser jag att tjänsten är omogen och skulle inte vilja ha något större kapital i någon Telia plånbok tjänst.