lördag 12 november 2011

Lite bättre grejer...


Radeon X850XT monteras in i min gamla dator nästa vecka och den här monteringsplåten kommer att göra att den hålls på plats.

Jag hade annars haft ett grafikkort som inte suttit fast ordentligt, så köper man begagnat så får man nästan räkna med lite meck ibland, annars så har jag fått information om att det ska fungera bra. Tanken är att det ska sänka bullret från min dator + bättre prestanda. Prestandan från processorn är dock helt oförändrad, så jag förväntade mig inget mirakel... :)

2 GB Corsair minne sattes i igår, vilket innebar att jag plockade ur det gamla Kingston minnet (november år 2002)... Lite mer fart och snabbare att både starta upp och stänga av datorn då hårddiskens swap inte fylls upp lika snabbt.

Linux älskar mycket RAM och använder det för att snabba upp hela operativsystemet, så det innebär att jag kommer att få använda Linux systemet lite mer som jag själv vill ända tills jag skaffar nya grejer senare under år 2012.

2 kommentarer:

Khelben sa...

Tyvärr så blev grafikkortet ett pci-express, så mitt gamla Radeon kort får hålla ut ett halvår till, kanske...

Mitt moderkort klarar inte grafikkort från Radeon HD 2000 serien och eller uppåt därifrån p.g.a. mitt BIOS och några BIOS uppdateringar har jag aldrig kunnat göra med det här moderkortet, tyvärr... Det var ett billigt inköp, QDI moderkort.

Får spara pengar under tiden som jag inväntar ny teknologi...

Khelben sa...

Jag byter kylare till det nu senare under veckan när paketet anlänt. Det är en fin kylare och fläkten hamnar uppe i förrådet...