söndag 11 december 2011

En virtuell jul?


(bild från Gimo februari år 2010)

Jag har planerat att fira julen tillsammans med min tjej Mary och med hjälp av teknikens möjligheter så får jag se vad jag kommer att kunna åstadkomma för att det ska kunna bli en så bra jul som möjligt för henne och mig.

Jag vet idag inte exakt vad jag ska klura ut, men jag får fundera litegrann... Jag är ju inte kristen så det där med julgran, glitter och hela den där biten är ingenting för mig, tvärtom så ser jag det snarare som någonting negativt med överdriven elkonsumtion, höjda elpriser och ett hysteriskt shoppande efter julklappar!

Jag ska försöka, på något sätt, skapa någonting som hon uppskattar och det jag får ut av det blir väl att det värmer mig litegrann från insidan då jag får beröm för min prestation samt att jag känner att det jag gör för henne har betydelse.

Jag är vuxen och varken kan eller vill uppleva den glädje som jag kände som barn över att öppna upp en julklapp, men känslan av att göra något som jag själv känner har betydelse för någon annan, få uppskattning (ej överdriven) och få någon form av respons som betonar vikten av det jag gjort och peppar mig till nya utmaningar ang. vad som är möjligt.

Tack vare Western Union så kommer min tjej att få en mycket bättre jul än vad hon hade kunnat få och det är en uppoffring som man lätt gör för någon som man bryr sig om.

Jag misstänker att jag kommer att lägga ner många timmar på att arbeta med skapandet av bilder innan jul och jag har egentligen inga förväntningar på att bli omtyckt för det jag gör, inte ens hos min partner, men så länge det finns någonting där, att hon genuint uppskattar något/någonting av det jag gjort eller gör, så känns det mer meningsfullt än 1000 julpaket. Det är också svårare och jobbigare att skapa någonting själv, än att bara köpa något för någon man gillar eller bryr sig om.

3 kommentarer:

Khelben sa...

Jag firar ingen jul med Mary då jag inte får kontakt med henne. Jag vet att hon är sjuk och så, men mer än så vet jag inte.

Jag får se vad hon skriver om några dagar, men pengar har hon fått iallafall, men det blev inte mycket den här gången, för det hade jag inte råd med.

Hon var glad över pengarna iallafall, försöker sälja saker men det går mycket trögt. :(

Khelben sa...

Först i slutet av januari nästa år får jag min första lön för att jag arbetar på ett företag, och det är ju bra, men det är svårt för henne och det finns inget jag kan göra.

Röda korset har hon berättat att hon ska ta kontakt med iallafall, så man får se hur det blir...

Khelben sa...

Fick kontakt med min tjej idag, så det var ju bra.

Hon tar det lugnt och så och det är ju ett sätt att försöka bli frisk, pengarna kunde användas till medicin så det finns hopp om man säger så, mm...