söndag 22 januari 2012

Positiva nyheter - Försäkringskassan

Försäkringskassan har gjort ett bättre jobb vilket påverkar mig den närmsta framtiden. Min sjukersättning har dragits ner till lägsta möjliga, vilket motsvarar 25% (precis som det ska vara). Den arbetstid som jag fått möjlighet att jobba hos SKB påverkas inte negativt av Försäkringskassans beslut.

Jag har alltså rätt att jobba som en frisk människa och tjäna pengar samt behålla litegrann av mitt bidrag samtidigt. Det är mer än vad man kan förvänta sig i tider som dessa, så det är något jag är glad över, och precis som vanligt så försörjer jag min tjej varje månad även fortsättningsvis (bostadshyra, mat, medicin etc etc...), det gör att jag kan leva ett mer normalt liv den närmsta framtiden. Att bara leva på bidrag är smärtsamt, så det är bra att jag har ett jobb.

Så jag känner mig ganska glad, man vet aldrig när det gäller Försäkringskassan och det är många som råkat illa ut och därför så är jag lite tveksam till om man skulle eller om man kan förlita sig på en myndighet och känna att man är säker och trygg med deras beslut, jag tycker att så länge saker fungerar och när man samarbetar så att siffrorna blir rätt att det skapas bättre förutsättningar för bättre beslut.

Ingen myndighet kan fatta rätt beslut utan korrekta siffror, vilket jag är fullt medveten om och Försäkringskassan har fått alla papper som dom ska ha av mig (att skicka dokument som PDF funkade tydligen, väldigt bra), det blir litegrann som att klä av sig naken tycker jag dock, men sånt är livet! Jag tycker ibland att man vill hålla litegrann för sig själv och när jag läst vad många klagomål från andra har berört, så har just den s.k personliga integriteten, privatlivet och sånt hamnat i kläm, vilket kan få vilken myndighet som helst att se rött då det saknas underlag (tyvärr).

Så det känns ganska OK i nuläget... Min framtida överklagan samt polisanmälan ligger dock fast och det kommer säkert inte att hända någonting, men man måste ju försöka iallafall. Har man försökt då visar det någonting och det visar skarpt att man inte är nöjd med beslutet, att man inte tycker att det är OK när en myndighet "fixar till" utan någon som helst ursäkt eller på annat sätt väljer att ta på sig ansvaret för när något går fel... Ingen ursäkt från Försäkringskassan har jag fått, så den biten ligger kvar.