torsdag 5 april 2012

Mac OS X EJ immunt mot datorvirus

Jag satt och läste litegrann från The TechReport ang. Mac OS X, och lite om dom senaste säkerhetshoten som är på gång (här).

Med alla iPads som är ute nu, så gör detta att användningen av Mac OS X kommer att stiga i taket, om det inte redan gjort detta (?). Och precis som man kan konstatera av tidigare analyser, så i takt med att ett operativsystem blir mer populärt, med fler användare, så ökar också antalet virus och trojaner då intresset att hacka detta system blir mer prioriterat.

Mac OS X är alltså varken immunt mot datorvirus eller befriat från säkerhetshot och dataintrång. Att det har unix i botten skapar dock mycket bättre förutsättningar än deras gamla Mac OS 9, samt alla versioner av Windows som finns ute på marknaden idag...

Själv håller jag mig till Linux, dock. Och kan jag inte köra linux på en tablet eller iPad, då får det vara för min del! Jag lägger locket på och går ut i skogen för att andas lite frisk luft istället. iPad i all ära, men det är klart överdrivet ang. att man skulle behöva en.

2 kommentarer:

Simon Johansson sa...

att behöva ha en ipad handlar om att kunna förenkla livet. önskemål mot ett enklare liv är dock mer vad det handlar om. precis som att du än idag faktiskt klarar dig utan ha en dator hemma. men att ha en dator gör saker bekvämare. många av oss strävar efter ett enklare och lättskött liv och då söks man till olika lösningar för detta.

men för att återgå till tanken om ipad så tycker jag att det är trevlig idé att lätt kunna läsa böcker, surfa in på hemsidor, göra skoluppgifter eller arbetsuppgifter medans man sitter på tåget hem, eller kanske teckna eller gör låtar medans man är på språng. en ipad är lättare att starta upp och stänga ned och tar upp mindre plats än en bärbar dator vilket är praktiskt.

Khelben sa...

Jo, jag är inte emot pekskärmar (snarare tvärtom), men Apple är inte ensamma om deras pekskärmar idag, men att dom kostar så otroligt mycket mer.

Syftet med blogg-inlägget var att påvisa att säkerhetshoten totalt sett mot Mac OS X kommer att stiga med typ några 100% dom kommande åren (ungefär) och det kan bli ett problem.

Skulle jag själv skaffa en pekskärm i framtiden (om jag kunde) så skulle det inte bli från Apple eftersom deras s.k firmware hindrar så att man inte kan installera Linux på dom, enbart iPad 1, inte dom andra.

Tack för inlägget!