torsdag 17 maj 2012

Tankar ang. framtiden

Nästa månad har jag inplanerat att registrera mig som arbetssökande hos Arbetsförmedlingen och jag kommer att behöva vandra in hos dom, ta med mig arbetsmeriter och andra papper framöver och jag har dragit på mig en bunt med papper genom åren. Dom får se till att hjälpa mig helt enkelt och inregistreringen sköter jag via webben innan jag kommer dit på plats.

Det jobbigaste med att vända sig till Arbetsförmedlingen eller någon annan kommunal verksamhet är att veta hur mycket dom kostar och även fast det är gratis för mig så är det ändå inte gratis då den skatt man betalar går till deras löner. Det är inte kul att betala skatt när skattepengarna inte används effektivt.

Det har varit röd dag idag, och det innebär att ingen går till jobbet på min arbetsplats den här dagen. Jag har chattat mycket med min kvinna Mary idag och försöker kolla av hur hon mår och så och hon är väldigt hungrig och orolig ang. migrationsverket. Imorgon bitti så får hon matpengar inkl. pengar till migrationsverket. Det kostar en del, men det är värt varenda krona, dom kommer inte vara snälla mot henne annars.

Om jag skulle bli anställd som chef med cheflön i framtiden, då skulle jag kunna börja leva ett mer normalt liv. Jag skrattar litegrann när jag tänker på hur unga människor är som blir chefer ibland. Jag tillhör inte längre ungdomen, men genom en hyffsat hälsosam livsstil så har jag fått höra att jag nästan ser 10 år yngre ut, well... det enda jag vet idag är att jag behöver snart gå upp ytterligare 10 kg i vikt... :-)

Tillbaks till ämnet: jag tror att om jag skulle hamna i en s.k arbetslivsintroduktion, att det skulle, kanske, kunna bli en mer lönsam historia för mig än att helt hamna utanför arbetslivet, eller s.k betalt arbete. Jag ska försöka vara ödmjuk mot mig själv i min egen situation och både tänka, fundera och försöka lista ut på vilket sätt jag kan dra fördel av deras hjälp, istället för att hamna helt utanför, tillbaks till ett bidragsberoende på 100% och med en sjukskrivning som skulle försvåra mina chanser till att kunna få ett nytt jobb framöver. Arbetsgivare vill anställa en när arbetsförmågan ligger på 100%, samtidigt som man utnyttjar sjukskrivna människor och enbart tillåter dom praktik istället för anställning.

Inga kommentarer: