måndag 4 juni 2012

Mary och Turkiet


Mary är fast i Turkiet som olaglig flykting i nuläget. Immigrationsverket har fått mycket pengar varenda månad hon bott i landet och det har jag betalat för, personligen, resten är... politik.

Tanken var att hon skulle komma över hit till mig i Sverige den här kvällen, ungefär vid den här tiden... Vi har väntat nu i snart 3 år. Dom kräver henne på totalt 5600 US dollar för att kunna lämna landet och... vad som händer med den här relationen nu, det är troligtvis att hon kommer att bli inlåst i turkiskt fängelse framöver.

Hennes misstag var att åka till Turkiet, jag kunde inte stoppa henne, men sånt är livet. Mary har alltid gjort som hon velat och det har varit nästintill omöjligt att styra henne. Hon är väldigt duktig och intelligent, men även intelligenta människor gör misstag.

För att hantera den här situationen så kommer jag att prova med att söka hjälp från amerikanskt håll. Det känns inte speciellt hoppfullt, men överlever hon typ 2 år i turkiskt fängelse så kanske vi fortfarande har någonting efteråt.

Jag står inför ett svårt val: antingen att fortsätta att försörja henne resten av det här året med hela tiden höjda avgifter och kostnader, alt. strunta i henne och låta henne dö i Turkiet.

Jag har satsat ungefär en halv miljon på den här tjejen dom senaste 3 åren. Det är väldigt mycket med tanke på hur mycket andra har satsat på henne och den här situationen som uppkommit, det är en politisk situation. Här handlar det om väldigt mycket pengar och det är tydligt att en person knappast kan hantera det här, oavsett hur intresserad man är. Så man får se vad som händer framöver, men jag hade tänkt att leva ett bättre liv framöver, samtidigt som att jag alltid kommer att finnas där för henne, men inte så mycket som hon skulle behöva, enbart så mycket som jag kan, för att samtidigt kunna leva ett någorlunda normalt liv.

Turkiet är medlemmar i EU och det är helt otroligt att dom får vara detta, när dom tydligt bryter mot både lagar och mänskliga rättigheter. Jag förstår inte hur ett sånt land kan få vara medlem i EU, det är en skam för mänskligheten!

Uppdatering 2012-06-05: det börjar se lite ljusare ut. Jag får hjälp från USA när det gäller pengar i detta. Håller dock tyst om summan, men... det blir väldigt dyrt för mig ändå, men jag hade tänkt att klara av det här. Allt är inte fixat ännu, utan det är en pågående diskussion med människor från USA med inflytande. Jag kan lova att det här inte är kul, men bara det fungerar så ligger hon bättre till där borta.