söndag 5 augusti 2012

Debian 7.0 installerat!

Jag har idag installerat nya Debian 7.0.

Upplevelsen jag fått hittils är att allting fungerar som det ska. Att open source Gnash fanns förinstallerat var jag dock tvungen att rensa bort och in med Adobe Flash i systemet för att få lite fart i videon.

Sedan så är det nu open source drivare för mitt gamla Radeon kort här borta och enligt vad jag kan se idag så laggar grafiken efter kraftigt, precis som i Debian Squeeze. Jag var rädd för det. Ingen prestanda-ökning i videos enligt vad jag kunnat se, däremot 2D grafiken känns mjukare och snabbare när man drar runt fönster.

Det positiva är dock att jag nu har Debian Wheezy som reservsystem om gamla 5.0 "Lenny" skulle gå sönder. En hårddisk kan gå sönder som alla vet och när det inträffar så sitter man där helt utan operativsystem. Jag fasade ut Ubuntu systemet eftersom det bara var ett testsystem.

Debian Wheezy känns som ett rent system. Gnome 3 ville inte dra igång som det skulle p.g.a. den svaga grafikdrivaren. Den gick då över till en s.k "fallback mode" per automatik vilket gör att allt med Gnome funkar iallafall. Inbyggt fail-safe.

Imorgon är jag tillbaks till mitt gamla Lenny system igen. Med nyare datorhårdvara så hade det här kunnat bli mitt primära system, i nuläget så blir det här mitt nya reservsystem samt testsystem där jag kan experimentera litegrann. Det känns som ett stort lyft när det gäller alla nya applikationer som följer med, inkl. GIMP 2.8, så kanske jag drar igång det här systemet i samband med något framtida besök från någon av mina bröder om intresset finns? Får se...

Inga kommentarer: