fredag 17 augusti 2012

Försäkringskassan - IG!

Ersättning från A-kassan beror på arbetslöshet och att man kan arbeta, men inte har något arbete.

Detta uttalande kom från en handläggare på Försäkringskassan hem till min e-mail idag. Det innebär i sådana fall att man inte kan få någon alfa-kassa ersättning om man skulle sakna en arbetsförmåga, vilket jag vet inte är sant.

Försäkringskassans tolkningar befinner sig i samma nivå som 2 barn som leker i sandlådan och kastar sand på varandra. Den som får mest sand i ögonen förlorar.

Jag avvaktar med JO-anmälan här borta tills jag fått klarhet ang. hur Alfa-kassan väljer att tolka deras regelverk. Den här handläggaren vill få bort min alfa-kassa ersättning som jag kämpat för, med motivering som lyder att man inte kan ha 2 bidrag samtidigt.

Jag skulle alltså vara för frisk för att kunna ha någon sjukersättning, samtidigt som jag är för sjuk för att kunna ha någon alfa-kassa ersättning, ungefär nåt i den stilen. Jag ska inte krångla till det för mycket, för det har redan Försäkringskassan lyckats med.

Det ser ut som att jag får tillbaks min sjukersättning denna månad, men jag sitter och skakar på huvudet här borta.

Jag skulle bli av med bidraget från Försäkringskassan helt och hållet om jag jobbade mer än 3 månader på SKB. Här sitter jag nu och har kämpat under sommaren för att kunna få ut alfa-kassa ersättning som arbetslös. Jag lyckas få ersättningen godkänd och nu vill Försäkringskassan ta bort den.

Jag gillar INTE Försäkringskassan. Uselt sätt att bemöta människor!

4 kommentarer:

Khelben sa...

Man kan dessutom, enligt regelverket, behålla sin alfa-kassa ersättning samtidigt som man har ett betalt arbete under förutsättning att man betalar in arbetslöshetsersättnings-avgiften + medlemsavgiften till Alfa-kassan.

Det säger Alfa-kassans eget regelverk, vilket också motbevisar handläggarens påstående som direkt felaktigt.

Varför kan dom inte ta in kompetent folk på Försäkringskassan som klarar av att läsa ordentligt? Deras bedömningar påverkar alla som får ut sina pengar därifrån och det här är inte första gången som dom förmedlar felaktig information.

"Den som arbetar och samtidigt söker arbetslöshetsersättning kan få ersättning under högst 75 dagar" - källa: www.alfakassan.se

Khelben sa...

T.o.m. om jag hade ett betalt arbete med full lön så skulle jag alltså ha rätt till alfa-kassa ersättningen.

Khelben sa...

Nu måste alfa-kassa ersättningen tas bort även fast jag är helt arbetslös, annars tas bidraget bort från Försäkringskassan, även fast jag kunnat få bidrag från Försäkringskassan i ett halvår som anställd med full lön.

Vad sägs om det?

Det finns ändå en viss logik i det här, men det är ytterst tveksamt om FK har rätt i det här och även om dom har rätt, så ska dom inte påstå att man måste vara frisk och ha en arbetsförmåga för att kunna få ut sin alfa-kassa ersättning.

Dom har gjort bort sig.

Khelben sa...

Jag har kontaktat kurator också för övrigt, så får hon reda i det här.

I övrigt så skrev jag ihop en klagoanmälan mot Försäkringskassan i fredags direkt till Försäkringskassan under: "förslag till synpunkter och förbättringar".

Jag tycker inte att 3300 kr per månad är mycket att bråka om. Dessutom så är det ändå inga pengar som jag får behålla p.g.a. min tjej, men det är mitt problem.

Nästa steg är kanske att sluta inrapportera till Alfa-kassan att jag är arbetslös så jag inte får några mer pengar från dom, men jag vet inte i nuläget.

Snälla Regeringen lägg ner Försäkringskassan och bygg upp en ny myndighet som klarar av att hantera människor och som består av kompetent personal!