lördag 25 augusti 2012

Mary och Turkiet


Igår så fick Mary pengar och hon har berättat för mig att Migrationsverket tog alla hennes pengar. Hon hatar Turkiet och behöver mer pengar så hon kan köpa mat. Hon är hungrig.

Det jag förklarat för henne det är att det finns hjälp och stöd att få och nu på morgonen så har jag vidarebefordrat ett SMS till hennes mobiltelefon ang. ett hjälpnummer som dom har för amerikanska medborgare som vistas i Turkiet.

Nu är det upp till Mary själv att ringa numret och prata med dom, så hon kan få lite hjälp och stöd när det gäller mat och annat som hon behöver.

Hon envisas med att hon ska bo kvar i lägenheten och har lovat hyresvärden om att hon kommer att betala och hon bryr sig inte om att jag är arbetslös utan fortsätter att leva vidare i hennes egen värld om att allting kommer att gå bra och jag kommer att fortsätta att skicka henne pengar, precis som jag gjort varje månad när jag jobbat på SKB det här året.

Jag förstår henne och jag förstår hur man tänker som människa. Det är väldigt svårt att acceptera verkligheten ibland. Jag kommer inte att hjälpa henne mer än så här p.g.a. mina banklån och min ekonomi. Dör hon så kommer jag att anklaga USA för att dom inte hjälpte henne.

Hade pengarna inte nått fram till Migrationsverket denna gång så hade hon arresterats som olaglig flykting. Mary har aldrig haft något godkänt visum för att vistas i landet utan betalar i kontanter varje månad för att ha laglig rätt att få vara i landet och det är något som jag betalat för ända sedan i december förra året inkl. skadeståndskostnad (dyrt), vilket bl.a. förklarar varför jag haft så låg ekonomi ibland.

Jag kommer att vänta den här gången på vad som händer med hjälpinsatserna ang. Mary. Pengarna som jag skickade skulle gå till mat och Migrationsverket, nu gjorde det inte det och hade jag skickat ännu mer så hade det varit samma historia.

Mitt vanliga liv här i Sverige fortsätter idag och jag ska försöka dyka djupare in i Perl skript-språket så får man se. Jag tycker det känns så tråkigt när turkarna bara måste ta hennes pengar på det här sättet och jag skulle kunna ta livet av mig i processen eftersom pengarna alltid har en tendens att ryka bort. Jag vet att hon är duktig, men här i Sverige så har man bara tyckt att jag varit dum, inget stöd alls och p.g.a. diverse scammer historier som man kan hitta på nätet så blev jag bannad från Western Union då man troligen misstänkte att något hade kunnat vara fel med den här relationen. Mmm.. jag har gjort vad jag kunnat för henne denna månad. Nästa månad så är det turkiskt fängelse som gäller för henne, om hon fortfarande lever, eftersom mina pengar för henne är helt slut, det blir samma månad som hon fyller år också för övrigt, det finns ingenting jag kan göra åt det.

Min älskade Mary får vara glad över dom insatser som jag gjort för henne denna gång och känna tacksamhet över att hon återigen slipper turkiskt fängelse. Igår så hade hon inte ätit mat på 3 dagar och hon är rädd för att svälta igen, det finns ingenting jag kan göra, jag har räkningar att betala and that's it! Det kan inte jag heller göra någonting åt. Någon mindre hjälp-insats kanske jag kommer att kunna bistå med längre fram, men jag gick ner mycket i vikt förra gången, en bra bit under 10 kg i jämförelse med vad jag haft som kroppsvikt förut, det är inte direkt hälsosamt och det är med livet som insats som ligger som grund för hur mycket jag kan hjälpa henne. Jag får hoppas att hon klarar sig ett tag till. Det finns ett turkiskt par som ändå verkar känna någonting men hon känner sig väldigt trött på att alltid be om hjälp och det är säkert inte kul att känna sig som ett offer hela tiden, det förstår jag. Hade Sverige förstått hennes situation så hade jag inte behövt ha det så dåligt som jag själv haft det och det anklagar jag Sverige för. Man gör ingenting i Sverige, absolut ingenting inkl. röda korset.

O.B.S. skänk aldrig pengar till Röda korset!

Liten uppdatering: jag har byggt upp en plan så hon ska kunna klara sig i några månader till framöver, jag vet inte om den funkar, men den bygger på att mina pengar aldrig kommer att kunna användas för mat, bara så att hon har laglig rätt att vistas i landet. Jag hoppas att den kommer att fungera, även fast jag vet att hon kommer att rata den stenhårt, det är som det är.

2012-08-29: I måndags så fick hon mer pengar av mig och hon skriver att hon kunnat köpa mat och att det är bättre nu. Låter som att hon kommer att kunna klara sig minst en vecka iallafall, vilket innebär första veckan i september. Inga undansparade pengar finns nu och hon blir inlåst i slutet av nästa månad om hon inte hunnit söka hjälp hos den Amerikanska ambassaden innan dess, det blir upp till henne att avgöra hur hon kommer att göra. Min sista lilla ansträngning för henne som arbetslös.

2012-08-30: Mary har inte kunnat göra någonting för att förbättra hennes livssituation. Mina pengar är slut för den här kvinnan. Jag tror att en turkisk fängelsecell är bättre än att ligga ute på gatan som hemlös (speciellt då vi närmar oss kyligare tider...), därför så är min plan att Migrationsverket inte får några pengar nästa månad, problemet löst! Ingen rolig lösning, dock, men jag har slut på idéer.

1 kommentar:

Simon Johansson sa...

det är mycket du skriver, men givetvis har jag lite funderingar på hur du tänker här. men jag tar en sak i taget.

"Dör hon så kommer jag att anklaga USA för att dom inte hjälpte henne."

Vad är det egentligen du vill att hennes hemland ska göra? skicka tillbaka henne på något vis eller ordna mat och försörjning för henne? Jag själv har inte någon stark tro för regeringar i allmänhet, ofta om du befinner dig i en väldigt dålig sits så är det härbärgen som gäller och mat finns ibland att få tag på. Vet inte riktigt hur bra sådant fungerar i USA eller om dem även ens har det i turkiet.. ingen aning faktiskt.

på ett sätt har hon tur om man säger eftersom dem då "bara" tagit pengar och att hon inte sitter i fängelse.

"här i Sverige så har man bara tyckt att jag varit dum, inget stöd alls"

Jag vet inte riktigt om man ska säga att du inte fått stöd inte, du har fått stöd flera gånger genom pengarlån osv rent historiskt.. men du kanske tänker på ett annat sätt genom myndighetsstöd, kontakten med banker osv.

"Hade Sverige förstått hennes situation så hade jag inte behövt ha det så dåligt som jag själv haft det och det anklagar jag Sverige för"

Sverige hade eventuellt förstått hennes situtation lite grann om hon varit svensk medborgare. då kanske dem skulle kunna ta tillbaka henne till sverige där hon sedan fått ha kontakter med kronofogden, socialen och tjäna straffet i svenskt fängelse istället för i turkiet. svenska fängelser är rätt humana i jämförelse med andra länder och dessutom har hon då mat och boende löst i alla fall och hennes liv är nog inte i fara på samma sätt. men nu är hon inte svensk medborgare utan amerikansk och då är det Usa som får ta hand om henne på något lämpligt sätt. förhoppnings kanske det är nummret kan ge något.

Appropå röda korset så har den föreningen varit väldigt dålig under många år.. mycket pengar som aldrig kommer fram och många har avrådit från att skicka penger till dem och rekomenderat andra ställen som är mera pålitliga.

du kan ju kolla upp lite om hon kan avtjäna sitt staff i usa istället. jag tycker det borde kunna gå om man pratar med ambassaden