fredag 24 augusti 2012

Pappersbyrokrati och strul

Igår var jag på möte i Stockholm för att skicka pengar till min tjej. Jag fick tyvärr betala dubbla avgifter för överföringen (nästan 600 kr) och... ja, det är så typiskt när man vänder sig till en fysisk person som ska stå där och fixa saker. Webbtjänster är bättre, men jag blev bannad av Western Union, så nu är det så här (plus att hon fick mindre pengar än vad jag skickade ds.)

I vilket fall som helst så gick allting OK det viktigaste är att hon nu får sina pengar som ska räcka till lite räkningar. Jag vet att hon är tacksam över vad hon kan få och allting som ligger utanför min budget det får någon annan hjälpa till med. Det blir att jag lägger över ansvaret på andra och från det amerikanska konsulatet så har man berättat för mig att dom kan erbjuda henne hjälpinsatser genom den katolska kyrkan. Hon har dock sagt NEJ till denna hjälp hittils, men skulle hon ångra sig så finns dom där.

Nu när jag är hemma igen så ska jag fortsätta att kolla vidare på diverse webbteknologier och om Henrik har tid med mig nu i helgen så ska vi kolla igenom Perl. Får hoppas att hans tid tillåter detta, annars så har jag tankat ner källkod och börjat titta lite smått på den. Jag är inte särskilt förtjust i Perl teknologin än så länge, men det kan bero på att jag vet så lite om den.

Jag spelar fortfarande ganska mycket flash-spel, men jag känner att bara jag fått lite ordning på karaktärerna och så att det blir lättare att lämna dom i fred ett tag och pyssla med annat. Sedan har jag börjat betala lite för kreds valutan som dom har för att det ska bli lite mer kul framöver, men jag får avhålla mig från detta resten av året nu p.g.a. ekonomin.

Alfa-kassan sitter och utreder om jag bidragsfuskat tack vare Försäkringskassan som tog kontakt med dom och förklarade situationen. Varför myndigheter måste vara så otroligt dumma ibland förstår jag inte? För det första så var det jag som berättade för Försäkringskassan att jag hade Alfa-kassa ersättning och för det andra så berättar man inte allting för myndigheterna om man har som avsikt att fuska. Jag orkar inte läsa igenom dom senaste papperna från Försäkringskassan som jag fått hem för jag tycker dom varit så dumma i det här! I vilket fall som helst så har jag förklarat situationen för Alfa-kassan och att det inte handlar om något bidragsfusk utan snarare ett missförstånd och att jag kommer att betala tillbaks hela alfa-kassa ersättningen till dom samtidigt som jag behåller bidraget från Försäkringskassan. Dom gjorde nämligen en retroaktiv utbetalning och därav strulet! Ansöker man om bidrag så är det inte säkert att man får det beviljat, så... mm... det har skitit sig litegrann där och när jag får kontakt med Gunnar nu på måndag så ska jag försöka berätta för honom också så vi kan lösa det här fortast möjliga, jag vill inte ha några långdragna utredningar på någonting som jag inte gjort mig skyldig till, det känns inte bra.

Utöver det här "lilla" strulet med svenska myndigheter så har jag iallafall tänkt mig att fortsätta mitt arbetssökande, betala mina räkningar och äta mat här borta.

1 kommentar:

Simon Johansson sa...

Mycket strul.. Min förhoppning är att du kan behålla någonlunda stabil mental hälsa under allt detta. Jag funderade på att hälsa på dig under helgen här som var, men det blev mycket grejer kände jag här. 2grannar vill umgås och angav inget specifkt datum utan bara "helgen" mattias nämnde också "helgen". men mina två grannar hörde inte av sig föränn på söndagen och då umgicks vi några timmar. mattias blev sjuk märkte han på fredagen och på lördagen fick jag migränanfall här borta och det känns ännu lite. inte så skönt. Min egen ekonomi är ok också, men ingen självklarhet. jag kan hälsa på dig under veckan om du skulle vilja. helgen som kommer blir jag hos johan med henrik och då ska vi fixa ett windows-system eller 2 kanske och johan ska få lånas henriks dator. mer än så vet jag inte riktigt. inget spelande planerat. Jag förmodar att du håller på att förhandla med FK nu om i vilka belopp du ska betala tillbaka per månad till dem.