lördag 22 september 2012

Alfa-kassan bryter mot lagen

Nu på måndag så har jag möte med kurator då jag ska få hjälp ang. en överklagan mot Alfa-kassan då dom väljer att polisanmäla mig för bidragsbrott i samband med att jag fick ut Alfa-kassa ersättning under totalt 2 månader (nästan 5000 kr), vilket jag i nuläget betalar av varje månad.

Alfa-kassan bedömer brottet som grovt samt att jag "medvetet lämnat oriktiga uppgifter". Jag har varit inskriven hos Arbetsförmedlingen i Gimo sedan i somras och det är exakt dom uppgifterna som jag fyllde i på kassa-korten, att jag var arbetslös. Jag har varit registrerad på Arbetsförmedlingen som arbetslös. Jag saknade också sjukersättning vilket också gjorde att jag hade rätt till alfa-kassa ersättningen enligt Alfa-kassans regelverk.

Alfa-kassan har via brev berättat för mig ang. hur dom väljer att hantera det hela, jag har skrivit till DO men dom gör ingenting. Jag har skrivit till dom nu igen under veckan och väntar på svar. Jag anser att Alfa-kassan nu har brutit mot lagen på flera punkter...

Till mitt försvar så har jag varit hos Arbetsförmedlingen nu i fredags och fått en skrivelse med signatur som direkt motbevisar en del av Alfa-kassans påstående (som jag inte ska skriva ner här i bloggen) men friar mig inte helt från anklagelserna. Alfa-kassan har nämligen valt att ljuga i papperna och det är en del av det hela som gör att jag hos polisen kommer att välja att försöka att ogiltigförklara deras utredning i samband med att den når dit. Alfa-kassan kommer inte att få reda på vad det är för någonting, då jag riskerar att misslyckas i min överklagan alt. ogiltigförklarandet av deras utredning. Det luktar maktmissbruk hos Alfa-kassan. Dom är inte intresserade av att följa regelverket.

Alfa-kassan är dock en myndighet och tyvärr så bor jag i Sverige, så jag är inte helt hoppfull ang. att jag kommer att kunna få ut rättvisa i det här och om överklagan misslyckas så har jag inget val än att driva det hela i tingsrätt även fast jag inte har någon ekonomi för såna här dumheter! Grovt bidragsbrott kan nog i vissa fall leda till typ 6 månaders fängelse, så det är inte direkt som att jag har något val om man säger så!

Jag är dock hoppfull ang. framtiden och Alfa-kassan har inga bevis som kan styrka mig till brottet då dom inte får ta del av Försäkringskassans handlingar då dessa ska hanteras under sekretess. Det är dock möjligt att polisen kan få ta del av dom uppgifterna om polisen anser att Alfa-kassan är seriös ang. anklagelserna (vilket jag innerligt hoppas att dom inte tycker). Dom bygger hela deras utredning på uppgifter som jag själv lämnat till dom, dom har aldrig pratat med Arbetsförmedlingen en enda gång och ej heller Försäkringskassan vad jag känner till. För hade dom gjort det så hade dom nämnt att jag haft kontinuerlig kontakt med Arbetsförmedlingen och dom nämner ingenstans i deras papper ang. att jag ens haft och fortfarande har en handlingsplan med Arbetsförmedlingen. Problemet är att dom valt att "göra om en del" av mina uppgifter som jag lämnat och lägga till saker som jag aldrig skrivit till dom, vilket jag noterade hos mitt besök hos Arbetsförmedlingen i fredags, dom tittade på mig efter att dom kollat i Alfa-kassans s.k utredning och sa att det där stämmer inte! Det kändes lite stödjande ärligt talat. Jag har fått signatur också.

Alltså, Alfa-kassan kommer att försöka sänka ner mig för ett brott som jag inte begått och jag kommer att sitta med kurator för att ta reda på hur jag på bästa sätt ska hantera den här situationen. Alfa-kassan skrämmer skiten ur folk och det gäller inte bara mig, det finns en lagstiftning för det också, men jag väldigt säker på att "dom inte förstår den biten".

Jag har också kommit fram till att detta gör Alfa-kassan till en av sveriges absolut sämsta myndigheter! Om någon får rekommendationen att gå med i alfa-kassan, snälla, gör en google sökning först så får ni se sanningen, eller åtminstone en del av sanningen. Familjeliv.se är en mycket bra källa till information då den innehåller väldigt mycket information från väldigt många människor. Svårt att säga om allt som är skrivet där är sant eller inte, men det faktum att man kan se samma information från olika källor gör att jag tror att en hel del faktiskt är sant. Genom att läsa igenom Alfa-kassans regelverk så kan man också lista ut att det borde vara väldigt lätt att göra fel (även om man gör rätt).

Jag har satt som ambition att inte vara allt för känslomässig i det här blogginlägget, men som ni ser så har jag redan uttryckt en del av mina åsikter eftersom att det berör mig personligen. Jag tycker själv att Alfa-kassan borde betala ut skadestånd till mig för lidandet, samt att dom valt att kränka mina rättigheter genom att bygga en utredning på felaktiga uppgifter som jag inte lämnat! Så dom har en del att fundera på där borta och jag är väldigt säker på att dom inte kommer att göra det. Dom har redan bestämt sig.

1 kommentar:

Khelben sa...

Jag får hjälp av kurator och hon förklarar för Alfa-kassan att det rör som ett missförstånd och det ska skrivas ihop ett brev ang. omprövning. Jag får hoppas på det bästa.

Jag blev lite arg där ett tag, och det är nog inte så konstigt, men jag får hålla tummarna på att dom fixar till det där. Ingen polisanmälan har gjorts av Alfa-kassan även fast det stod i papperna att dom skulle göra detta, så jag antar att verkligheten ibland inte alltid är som det står i papperna, så det låter ju bra.

Mitt liv som arbetslös fortsätter för övrigt och FK:s stöd verkar fungera för mig resten av det här året, så det är ju bra! Jag är dock inte nöjd förrän jag kommer tillbaks till arbete igen och söker på jobb som en galning här borta!