torsdag 13 september 2012

DO gör INGENTING


Well... at få utbetald dagersättning på totalt max 3300 kr / månad, det var vad jag kunde få från Alfa-kassan, dock så fick jag inte ha detta samtidigt som man får bidrag från Försäkringskassan.

Vad innebär detta i praktiken?

Det innebär att jag skulle ha rätt till 3300 kr / månad maximalt under 10 månader under förutsättning att jag inte hade någon annan ekonomi. Seriöst, finns det någon som kan leva på 3300 kr i månaden? Det finns det säkert, men i mitt fall så räcker inte det ens till hyran, så jag bara funderade litegrann på hur dom tänkte när dom beviljade den s.k dagersättningen till mig? Dom visste att jag var arbetslös och dom visste också att jag aldrig hade kunnat levt på dom här pengarna.

Det är alltså ekonomer på Alfa-kassan som räknat ut vad jag hade rätt till, men dom räknade aldrig ut om jag kunde leva på det. Det är i och för sig inte Alfa-kassans fel och det kan jag hålla med om, men frågan är varför dom beviljade ersättningen i huvudtaget?

Det känns så dumt allting, för även om dom rent juridiskt inte har gjort något fel, så tyder deras agerande på att dom bara suttit och kalkylerat allting utan att ens förstå verkligheten, men visst... Alfa-kassan ser inte verkligheten, dom ser bara sina egna kalkyler och jag respekterar det!

Problemet i det här ärendet, det är att DO inte ser någon koppling mellan deras agerande och mitt s.k funktionshinder. Man väljer att helt gå på Alfa-kassans linje och anser att dom inte gjort något fel, rent juridiskt. Inte ens DO tar någon hänsyn till verkligheten och om man kunde se verkligheten här borta, då kan jag lova att det skulle kännas annorlunda.

Man beviljade mig alltså en s.k dagersättning på totalt 208 kr per dag, man visste att jag inte kunde leva på det här och sedan så ska man utreda om jag verkligen fått rätt till pengarna eller inte EFTER att man beslutat ang. att jag redan fått rätt till att få rätt att få ut pengarna. Ja... "man har verkligen lyckats att hjälpa mig" - det är väldigt ambitiöst. DO gör en utredning och bygger luftslott där borta. Vad är det för fel med myndigheter egentligen? dom klarar verkligen inte av att göra någonting!

Tummen ner för DO, dom hjälper mig INTE.

3 kommentarer:

Khelben sa...

Jag fick bekräftelse idag på att mitt medlemskap är upphävt på min begäran.

Jag har valt att gå ur på livsstid.

När jag i framtiden går med i en a-kassa så blir det en annan a-kassa. Det finns tydligen en lång rad a-kassor att välja bland beroende på inom vilken bransch man jobbar.

Simon Johansson sa...

Alfa-kassa används därför främst av studenter för att det ska gå ihop sig lite bättre för att köpa in böcker ha något att äta osv medans dem har sitt studentboende

Khelben sa...

Alfa-kassan har bestämt sig för att anmäla mig för bidragsbrott, dom svinen!

Jag har möte med kurator nu på måndag så ska jag få hjälp.