torsdag 20 september 2012

Min älskade Mary

Mary blir av med sin lägenhet idag. Tydligen så har hon lyckats bo kvar, men hon avslöjade för mig igår att hon låg efter med hela 2 hyror, så nu gick det inte längre. Hon berättade också för mig att hon inte har några pengar till mat. Hon hamnar nu ute på gatan och får sova där ute utan mat och pengar.

Jag fortsätter att bli förolämpad när det gäller Marys s.k existens av "mina nära". Jag vet att jag kommer att fortsätta att ta emot skit och jag ignorerar kritiken som vanligt. Seriöst, jag har lagt ner betydligt mer än 1/2 miljon på henne dom här 3 åren och jag är väldigt säker på att jag inte skulle göra det på någon som jag inte tror på eller någon som jag inte vet finns eller ej, Mary tycker också att det är upprörande, så vi pratar inte så mycket om den biten.

Så som det ser ut i nuläget så har jag kommit i kontakt med 2 turkiska frivilligorganisationer och det har gått vidare till Purple Roof. Dom hjälper hemlösa, fattiga och sjuka människor.

Hon skrev också sist till mig då jag hade kontakt med henne att hon har bara tillgång till internet i bostaden och nu när den är rykt så går det inte längre. Hennes mobiltelefon kommer hon också vara tvungen att lämna tillbaks, då hon inte äger den. Lyckas hon överleva på något sätt så kommer hon att kunna få kontakt med mig igen och då skrev hon att hon kommer att skriva långa e-mails och berätta för mig hur det går för henne.

Jag lägger stort förtroende hos Purple Roof organisationen som min kontakt Sabâ har förmedlat som jobbar på en annan frivillig-organisation i Turkiet. Jag har också en lång lista med telefonnummer från olika organisationer som jag successivt kommer att beta av allt eftersom tiden går frammåt.

Så jag och Mary kommer inte att kunna kommunicera med varandra på ett tag framöver, så jag vet inte hur det kommer att gå för henne. Den 24:e varje månad så brukar Migrationsverket vara på henne eftersom att hon måste betala för att få vistas i landet, jag vet inte hur hon kommer att kunna hantera den biten, men bara Purple Roof organisationen kommer fram till henne, då får dom ta tag i den biten. Det är möjligt att hon kan få beskydd hos dom så hon inte råkar illa ut hos dom turkiska myndigheterna.

Jag kunde inte skicka några pengar till min tjej den här månaden och det är första månaden det här året som jag inte kan skicka henne pengar. Orsaken är Försäkringskassan eftersom att dom drog in ett av mina bidrag och då räckte inte pengarna längre, det hade inte räckt långt iallafall, men det hade räckt till lite mat och jag hade då haft råd att åka till Stockholm för att kunna ordna detta, vilket jag brukar göra varje månad vilket jag gjort ända sedan jag blev bannad av Western Union p.g.a av deras policy. Det var någonting som jag gjorde som dom inte tyckte om, men jag fick inte veta vad det var för något.

Så jag håller mig trogen till min Mary resten av det här året och fortsätter att satsa på att fördjupa mina kunskaper i programmering, jag har bl.a. lånat hem en java-bok från biblioteket i Uppsala och vad jag ser att jag kan göra redan nu, det är att jag kan programmera grafik i java och jag ska testa den biten litegrann så får jag se vad jag tycker. Det är lite spännande, jag har aldrig programmerat i java förut, så det blir första gången.

Mary var orolig för mig igår då jag behövde åka in till Uppsala, jag har varit sjuk den senaste tiden och när jag kom hem så bultade skallen och jag behövde definitivt vila... Det var blött, regnigt och inget bra väder alls igår. Jag letade efter ett ombud för MoneyGram som skulle finnas där via MoneyGrams officiella webbplats, men stället hade lagts ner och det enda stället som finns, det är att man måste åka in till Stockholm för att kunna använda deras tjänster. Själv så tycker jag inte att MoneyGram är så bra, speciellt med tanke på att jag blev lurad vid ett tillfälle då dom drog dubbla avgifter när jag skulle föra över pengar. Det var en mörkhyad man som log mot mig och jag tror att han hade planerat det, lite fula människor det finns ibland, jag såg det inte förrän jag kommit hem. Western Union skulle aldrig göra på det sättet och Western Union skulle aldrig placera ett av deras ombud i en gammal lotteri-byggnad. Nu har jag aldrig varit inne i just den byggnaden, eftersom att stället hade lagts ner, men seriöst, skicka pengar till någon i en lotteri-byggnad det rimmar illa på något sätt, så jag tycker att det var bra att dom konkade, jag gillar ändå inte såna där ställen och jag köper ALDRIG lotter eftersom att jag hatar sånt och jag har gjort det under en väldigt lång tid. Man når inte framsteg med tur, man når framsteg med skicklighet, det är det jag tror på och ingenting annat!

Så det jag hoppas på nu, det är på Purple Roof. Varje dag så kommer jag att försöka kolla med min kontakt för att se om det hänt någonting. Jag misstänker att det kommer att ta lite tid och Mary gör definitivt rätt att bryta kontakten med mig, eftersom att hon vet att jag inte kan hjälpa henne nu, så det vore självmord från hennes håll att tro på att jag kunde göra det. Vi är fortfarande tillsammans och hon skrev bara för 2 dagar sedan att hon på något sätt kommer att försöka uppta kontakten med mig och under tiden så är det mitt arbetssökande som kommer att ligga i fokus tillsammans med diverse studier, ha kul, umgås med någon av mina bröder, vila, äta god mat och se till så att jag blir friskare.

När Mary kommer hit till Sverige, då är det tänkt att vi tillsammans kommer att jobba på att betala av mina skulder tillsammans och jag har definitivt inte "gett bort några pengar" (jag hatar att höra det där skitsnacket hela tiden!) hon blir skyldig att betala tillbaks pengar till mig, men jag ska inte lägga kniven på strupen, för mig så är hon fri och det enda som intresserar mig, det är att hon ska ha det bra!!

Jag tror att överlever hon resten av hösten inkl. vintern, då tror jag att nästa år, dvs. år 2013, att det kan bli ett nytt intressant år för mig och Mary. Min blogg har mest handlat om problem, men jag känner mig stolt över att jag kunnat supporta henne varje månad då jag haft en anställning, jag har delat hela min ekonomi med min tjej och det har gjort att hon kunnat haft ett liv där borta. Det är alltså nu i september då jag nu varit arbetslös sedan i somras, som hennes lägenhet ryker, för nu går det inte längre. Min lägenhet har jag givetvis kvar och jag ligger INTE hos Kronofogdemyndigheten men hennes problem har givetvis påverkat min ekonomi och det har varit ganska tufft emellanåt.

Jag har insett för länge sedan att jag inte klarar av det här själv och därför så måste jag anstränga mig mer än någonsin när det gäller hjälp-organisationer i hennes land, deras resurser och deras stöd kan faktiskt rädda hennes liv och jag har bestämt mig för att vara delaktig i det här samarbetet. Det är det bästa jag kan göra och det skapar också trygghet och stabilitet i mitt eget liv, jag har ju trots allt farit illa vid några tillfällen då ekonomin inte varit speciellt bra och genom att göra saker på ett annat sätt så ska jag kunna förbättra mina möjligheter till att kunna få och ha ett bättre liv framöver. Jag anser att det är det mest kloka beslutet, men det kan bli väldigt kämpigt att få dom att hitta henne, speciellt nu den närmsta framtiden då hennes access mot internet inte finns tillgänglig längre. Jag känner att det finns hopp och återigen, man kan inte göra någonting som är omöjligt, men alltså, dödsfall inträffar överallt och det kunde man inte heller göra någonting åt, men att bara stå där och inte göra någonting, det tänker jag inte ställa upp på, så jag bestämmer mig för att vara aktiv och samarbeta med turkiska hjälp-organisationer, det kan omöjligtvis påverka min ekonomi negativt framöver, snarare positivt.

Inga kommentarer: