måndag 15 oktober 2012

Vad är egentligen Arbetsförmedlingen?

Jag har gjort diverse google sökningar, läst på bloggar och i vissa fall läst från tidningar som publicerats online. Det tycks finnas många missförstånd vad en Arbetsförmedling är för något... Jag skyller det på massmedia som blandat ihop deras verksamhet med en verksamhet som aktivt hjälper arbetssökande ut i arbete, då detta inte är sant och har nog aldrig heller varit detta, förutom möjligtvis människor med funktionshinder där man ej skulle vara kapabel att söka arbete på egen hand.

Vad jag tycker är bra med Arbetsförmedlingen, det är deras webbplats som faktiskt förbättras avsevärt ur ett positivt perspektiv dom senaste 10 åren (ja, jag är gammal! ;)). Man lever dock i ett drömland om man tror att denna myndighet skulle arbeta för att hjälpa arbetssökande som själva klarar av att söka jobb, som t.e.x. mig själv för att ange ett exempel.

Vad jag tycker är synd dock, det är Arbetsförmedlingens attityd ang. arbetslösa och hur man väljer att hantera situationen. Missnöjet har växt sig starkt hos många som får kontakt med Arbetsförmedlingen, då deras roll vid t.e.x. A-kassa-ersättning blir att styra upp, kontrollera och själva besluta om vilka arbetssökande som dom anser bör skrivas ut från deras system. Vad jag känner till så rimmar det illa när man betér sig på ett sånt sätt där man tydligt visar att man inte är intresserad av att hjälpa till, samtidigt som man ger budskapet att man skulle vara det, dvs. dubbla budskap.

Arbetsförmedlingen på min hemort anser att jag inte tillhör en s.k prioritetsgrupp bland arbetssökande. Jag ska ha varit arbetslös i minst 2 1/2 år och vara inskriven hos Arbetsförmedlingen under denna tid för att det ska kunna finnas en chans till den ändringen, enligt deras system. Detta innebär i praktiken att jag inte har rätt till någon form av utbildning från Arbetsförmedlingen, jag har inte heller rätt till några personliga tjänster eller någonting annat än bas-tjänster.

Det ställs jättehöga krav på mig själv att kunna ta tag i min egen utbildning för att jag ska ha en chans att utvecklas vidare och, visst, jag är intelligent och mer än kapabel till att köra igenom kurser på egen hand, det gäller bara att man har disciplinen också *svett i pannan*.

Inga kommentarer: