måndag 14 januari 2013

Adjö IDG!

Jag sitter lite då och då och läser igenom tidningar på webben såsom Computer Sweden och lite annat och irriterar mig på den låga kvalitén på artiklarna. Jag ser också att det är mycket som är direkt kopierat från Amerikanska nyhetssajter med stavfel inlagt som bonus ds. Jag tycker det känns lite pinsamt. Visst kopierar alla från alla (i viss omfattning), men en del IT-journalister kan ändå skriva ordentligt och jag känner själv att jag snart inte kommer att klara av att läsa någonting mer från svenska online-tidningar, iallafall inte från IDG. Det här går inte längre!

Nåväl, jag har känt mig lite nyfiken iallafall, men nu när det också börjar dyka upp diverse popup-rutor om att man ska betala och att man bara får läsa rubrikerna så känner jag att fått nog!

Kanske att det i framtiden dyker upp en ny svensk IT-tidning i online-format i framtiden som går att läsa, men i nuläget så håller dom inte måttet helt enkelt, enligt min åsikt. Att skriva riktiga artiklar kräver både tid och engagemang, inte att man sitter som en copycat hela dagarna och sedan stavar fel på innehållet. Adjö IDG!

Jag kan också säga att jag tidigare varit betald prenumerant på flera nyhetstidningar som skeppats ut från IDG (alla möjliga tidningar) hem till mig och på den tiden så tyckte jag att kvalitén var OK. Det har skrivits och sagts att den tryckta upplagan ska hålla högre kvalité än den som läggs ut på webben, men problemet är att om man skapar en nyhetstidning som ska vara en elektronisk version av den tryckta upplagan, så borde den hålla samma kvalité. Tar det för mycket tid att hålla den tryckta och elektroniska upplagan under drift så ska man välja bort den som tar mest tid, inte kämpa för att ha både tryckt och elektronisk version när den ena tidningen blir så kraftigt lidande. Deras desperata sätt att få in mer pengar är genom popup-rutorna, men jag är väldigt säker på att det bara ger upphov till ökad irritation och ett lägre intresse för tidningen. Skeppet sjunker!

TechReport.com är en webbsajt som gör tester (riktiga tester), bra artiklar med ordentlig grammatik samt ett bra innehåll för det mesta. Deras arbete och deras webbsajt är en av dom bästa som jag känner till och ett starkt föredöme för hur riktig nyhetsrapportering ser ut! Den är dock inte svensk.

Inga kommentarer: